ärrr

Pienet asiat ärsyttää. Etenkin kun on kiire.

Miksei pysäköinninvalvontaa voida tehostaa Helsingin keskustassa? Roudailin viime viikolla CityCarClubin autolla ja olin varannut auton jättöpaikaksi Pikku-Roban päädyssä olevan parkkiapaikan. Perille päästyäni huomasin että paikkani oli vienyt ”katumaasturi”-Volvo.

Minulla ei tietenkään ollut mukanani kolikkoja koska parkkipaikan piti olla varma ja maksuton. Soitin CCC:n keskukseen ja kysyin lähintä vapaata paikkaa. ”Uudenmaankatu 32″ kuului vastaus. Eikun sinne kiertelemään. Siellä minua odotti seuraava näky:

Jokin traktori oli sitten pokkana pysäköity CCC:n paikalle. Jälleen ilman lupaa, koska kyllä CCC laajemman remontin takia olisi sulkenut pysäkin, eivätkö toisaalta olisi minua sinne myöskään neuvonneet. Uusi puhelu CCC:n varauskeskukseen.

Sain lopulta pysäköityä auton Senaatintorille, josta sitten kävelin sateessa kolme kertaa pidemmän matkan keikkapaikalle Bulevardin kahvihuoneeseen. Aikaa kului 55 minuuttia viiden minuutin sijaan.

Turha varmaan todeta että ”otti pannuun”. XOP-970:n omistaja aiheutti minulle lähes tunnin tappion pysäköimällä väärin. Mistä voin hakea vahingonkorvauksia?

Harmia olisi pienentänyt tieto edes siitä, että virheellisesti pysäköity ajoneuvo olisi saanut edes sakot. Näin ei varmaankaan käynyt.*

Miksei Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnalla voisi olla palkattuna valvojien lisäksi myös ”pikavalvojia”, joita voisi tilata paikalle tarpeen vaatiessa. Esim. polkupyörälähetit sopisivat tähän hommaan mainiosti. Alle 15 minuutissa varmasti lähes koko keskusta katettavissa jo muutamalla ”fillari-parkki-pirkolla”.

Rötösherrat kuriin!

*Jätin Volvon tuulilasiin CCC:n autojen hanskalokerosta löytyvän mainosesitteen, joka on ovelasti pakattu pysäköintisakon näköiseen muovikuoreen. Kiusa se on pienikin kiusa. Ähä.

Kommentit

  1. jaakkome sanoo

    Paljonkos siellä on parkkisakon hinta?

    Sen, että on pysäköinyt maksulliselle paikalle maksamatta tai kiekkopaikalle liian pitkäksi aikaa pitäisi olla eri asia kuin sen, että on pysäköinyt paikalle, jossa pysäköinti on kielletty. Teon aiheuttama (potentiaalinen) haitta on ainakin suurempi ja teko on ainakin tuossa XOP-970:n tapauksessa ilmeisen tahallinen tai tehty osoittaen tuottamuksellista välinpitämättömyyttä.

    Aika monissa suuremmissa kaupungeissa tuollaisiin paikkoihin pysäköidyt autot kai myös hinataan ärhäkästi pois auton omistajan kustannuksella.

  2. Antti K sanoo

    Parkkisakko eli pysäköintivirhemaksu on nyt 40 euroa. Vaikka sakottamisella olisikin jokin vaikutus (vaikka harvemmin katumaasturityyppejä se kirpaisee), on suurempi ongelma se että pysäköinninvalvontaa suoritetaan ainoastaan arkisin klo 8 – 20. Ilmeisesti on niin, että muina aikoina ainoastaan poliisi puuttuu vain kaikkein räikeimpiin väärinpysäköinteihin, jos heidän kohdallensa jotain osuu partioinnin yhteydessä. Ilta- ja yöaikaan saa siis käytännössä pysäköidä minne lystää, sekä viikonloppuisin.

    Pysäköintivirhemaksun korottaminen vaikka 80 euroon ainakin kantakaupungissa olisi ensimmäinen toimenpide, jonka seurauksena autoilijat alkaisivat suhtautumaan vähemmän välinpitämättömästi pysäköintiin. Mutta se vaatisi kai lakimuutoksen, mikä ei ole ihan nopea juttu.

    Itse asiassa pysäköinninvalvontaan voi ilmoitella väärin pysäköidyistä autoista, yhteystiedot löytyvät Rakennusviraston sivuilta. Itse jätän ccc-autoni näissä poikkeustapauksissa lähimmälle vapaana olevalle lailliselle pysäköintipaikalle, ja annan firman hoitaa asian siitä eteenpäin. Riittää että saavat tiedon. Soitan myös pysäköinninvalvontaan jos tarve on. Pikku-Roban paikan ongelma lienee, että Iso-Roballa sijaitsee paljon suosittuja illanviettopaikkoja, ja se pikku-Roban paikka on liian houkuttelevasti siinä risteyksen tuntumassa.

    Yksi ongelma on se, että parkkipaikka halutaan aina mahdollisimman läheltä määränpäätä. Oikea tapa olisi pysäköidä aina ensimmäiselle vapaalle paikalle, mikä on edes siellä päinkään minne on menossa, eikä ajella ympäri korttelia etsien sitä unelmapaikkaa. Ei ole mikään itsestäänselvyys saada paikka aina oven vierestä – kävelykin kuuluu kaupunkiliikkumiseen.

  3. hannuoskala sanoo

    Ydinkeskustassa pysäköintivirhemaksu on jo nyt 50€, joka on lain sallima maksimi. Helsinki on käsittääkseni pyytänyt, että lakia muutettaisiin. Eduskunnan pyörien pyörähtämisessä vaan kuluu aikaa.

    Pysäköintivirhemaksun tulisi mielestäni olla vähintäänkin samoilla linjoilla julkisen liikenteen tarkastusmaksun kanssa, joka on 80€. Huono idea ei olisi myöskään eri tasoiset virhemaksut teon vakavuuden mukaan. Esim. parkkikiekon ylittämisestä ”vain” se 50€, CCC-paikalle pysäköinnistä 80€, suojatien eteen pysäköinnistä 150€. Virheellinen pysäköinti saattaa olla jopa hengenvaarallista. Mielestäni sen tulisi näkyä jollain tapaa maksun suuruudessa.

    Aiempi bloggaus aiheesta (linkki).

  4. sanoo

    eikai lienisi kovin kaukaa haettua lähteä ihan reilusti hinaamaan noita autoja Rukseasuolle. Se vasta pirun kallista lystiä onkin, mutta pelotevaikutus (tai pehmeämmin ohjausvaikututs)on huomattavasti suurempu kuin porrastetuilla parkkisakoilla. Uskaltaisin jopa väittää, että kaikenlainen sikailu loppuisi suorastaan tyyten, jos suojatien eteeen/ratikkakiskoille pysäköityä katumaastruia täytyy lähteä hakemaan rahvaan kanssa samalla ratikalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>