Saimme vt. kulttuurijohtaja Veikko Kunnakselta viime tiistain kokouksessa tiedoksi myös kulttuuristrategian valmisteluaikataulun. Laitetaan se nyt avoimmuuden nimissä tänne blogillekin jos ketä kiinnostaa.

Kulttuuristrategian ja sen taustajulkaisun (toimialan tilastokuvaus) valmistelu etenee seuraavasti:

Joulukuu 2010
– Kaupunginhallituksen iltakoulu
– Kaupunginhallitus totesi, että ”kulttuuristrategian jatkovalmistelussa on erityisesti paneuduttava strategian kustannusvaikutuksiin sekä pyrittävä priorisoimaan eri toimenpiteet ja esitety uudet hankkeet.”

Tammikuu-maaliskuu 2011
– Kulttuuristrategian ehdotusten kustannusvaikutusten arvio kootaan kulttuurikeskuksessa
– Valmistellaan tilastot ja tekstit strategian taustajulkaisua varten
– Sivistysrootelin kuuleminen: kulttuurijohtaja käy tehdyistä ehdotuksista priorisointikeskustelun sivistystoimen virastopäällikköjen kanssa

Huhtikuu 2011
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta (19.4.)
– Lautakunnalle tehdään esitys toimenpide-ehdotuksien priorisointijärjestykseksi
– Lautakunnalle esitellään kulttuuristrategian taustajulkaisu

Toukokuu 2011
Kaupunginhallituksen iltakoulu (2.5.)
– Iltakoulussa käsitellään kulttuuristrategiaan liitettävä kulttuuritoimen organisaatiotarkastelu, vastuu: kaupungin talous- ja suunnittelukeskus

Syksy 2011
Kaupunginhallitus
– Kaupunginhallitus päättää strategias apul. kj. Haataisen esittelystä
Kaupunginvaltuusto
– Kaupunginvaltuusto päättää strategiasta
– Strategian rinnalla julkaistaan toimialaa kuvaava taustajulkaisu

Eli toivottavasti joskus lokakuussa olisi valmista. Toisinsanoen käytännössä strategia alkaa vaikuttamaan kaupungin kulttuuritoimeen vasta 2013 budjettia sorvattaessa keväällä 2012. Siitä tulee myös (kunnallis(vaalibudjetti. Päästäisiinköhän tekemään talousarviota ilman säästöjä? :)

”Ongelmana” minä näen tässä valmisteluaikataulussa lähinnä sen, että meillä (kklk) on vain yksi mahdollisuus vaikuttaa priorisointeihin. Voi olla, että jää pöydälle vielä tuolloin huhtikuussa. Ainakin siitä kokouksesta tulee tärkeä.

Priorisoinnilla tarkoitetaan käytännössä sitä, että tämänhetkinen luonnos oli tyypiltään enemmänkin ”toiveiden säkki” kuin strategia. Nyt näistä jyvistä pitäisi seuloa akanat pois ja toisaalta kultahiput talteen. Olen ihan toiveikas lopputuleman suhteen – uskon monien omien suosikkieni olevan sieltä halvemmasta päästä. Tärkeä tavoite olisi pitää kuitenkin myös tanssin talo listalla. Priorisointi voi tarkoittaa myös sitä, että jostain olemassaolevasta joudutaan luopumaan.

Lisäksi tietenkin ”iso-G” sekoittaa pakkaa. Jos Gugge tulee, niin silloihan Tennispalatsi tyhjenee täysin nykyisestä käytöstään n. 2016 mennessä. Eräs ehdotus on ollut tehdä siitä ”elokuvan talo” – siirtää sinne mm. elävän kuvan museo, Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintoja sekä Suomen elokuvasäätiö. Tennarin yläkerran toiselle puolelle mahtuisi hienosti pari vähemmän kaupallista leffateatteria ja elokuva-aiheisia näyttelyitä. Kieltämättä tällaisella toiminnalla voisi olla nykyistä enemmän synergiaa tilan muun kaupallisen käytön kanssa.

Lisäksi luulin, että kulttuuritoimen organisaatiotarkastelussa kuultaisiin myös kulttuurilautakuntaa. Ehkä kuitenkin parempi näin. Ko. organisaatiotarkastelusta kirjoitan lähiaikoina näkemykseni tänne blogille.