Tietä umpitunnelissa

Pasilaan suunnitellun Veturitien suunnitelma meni tänään läpi kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Valitettavasti. Projekti on tolkuttoman kallis ja huonoa kaupunkia.

Miten niin huonoa kaupunkia? Eikö ole hyvä idea laittaa autot tunneliin, jolloin maanpäällinen tila on miellyttävämpää ja autoja on vähemmän? Valitettavasti asia ei ole ihan näin yksinkertainen – tunneli kun vie tilaa myös maan päällä.

Veturitien tunnelin pituus on noin 264 metriä. Sen eteläpäässä on 117 metriä ja pohjoispäässä 80 metriä pitkä ”kaukalo”. Eli mikä? No tämmöinen:

Tällainen kaupunkikuvaa elävöittävä kaukalo löytyy Birminghamista.

Tämä ei ole kaupunkia. Sekä estevaikutus että vaikutus ”kaupunkikuvaan” ovat aivan järkyttäviä. Ollaan siis rakentamassa noin 200 metriä kaupunkikanjonia jotta saadaan rakentaa 264 metriä tunnelia.

Ja tällainen Mexico Citystä.

Lisäksi erityisesti kaukaloiden kohdalla tunneli vaatii aivan poskettoman määrän tilaa. Tunnelin kaistat on turvallisuussyistä pientareineen mitoitettu todella leveiksi. Tämä tarkoittaa kaukaloidenkin kohdalla sitä että kaksi ajokaistaa vaativat yhteensä leveyssuunnassa 12 metriä. Kaupungissa, esim. Hämeentiellä kaistaleveydet ovat noin 3-3,5 metriä. Eli kahden kaistan viemä tila on noin seitsemän metriä. Kyllä sillä tuhannella neliöllä on Helsingissä hintakin sen lisäksi että leveämpi katu kanjoneineen on vaan epämiellyttävämpää ympäristöä.

Kannattaa muistaa että nykyaikaiset liikennetunnelit tulevat kalliiksi valmistuttuaankin: ylläpito- ja hoitokustannuksiksi on arviotu 792€ per tunneliputkimetri per vuosi, eli yhteensä noin 420 000€ per vuosi. Vain yhden tunnelin ylläpitoon. Joka vuosi. Eikä ne kustannukset ole laskevia.

No mitä sitten pitäisi tehdä? Rakennetaan ihan vaan kaupunkia. Ei siihen ole ennenkään tunneleita tarvittu. Kaupungissa risteykset, joissa on paljon liikennettä näyttävät esim. tältä:

Luvut liikennemääriä.

Autot ovat osa kaupunkia, myös nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Liikennettä ja kaupunkia tulisi kuitenkin suunnitella kaupungin, ei liikenteen ehdoilla. Veturitien hankesuunnitelma ei täytä tätä yksinkertaista perusajatusta.

Keski-Pasilaan tarvitaan liikennesuunnitelma mahdollisimman pian ja jonkinnäköinen Veturitie on tällä valtuustokaudella saatava sovituksi – linjaushan on sinällään ihan ok. Toivottavasti se voidaan tehdä kuitenkin tätä suunnitelmaa selvästi edullisemmin. Tunneliosuuden hinnaksi on arvioitu noin 53 miljoonaa euroa – se pitäisi laittaa mieluummin vaikka homekoulujen korjaamiseen. Valtuustotrategiassa sovitun aiempaa tiukemman investointipoliittisen linjan tulee näkyä myös liikennesuunnittelussa.

Kommentit

  1. sanoo

    ”Autot ovat osa kaupunkia, myös nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Liikennettä ja kaupunkia tulisi kuitenkin suunnitella kaupungin, ei liikenteen ehdoilla.”

    ^Juuri näin. Esimerkiksi synnyinkaupunkini Bryssel on pilannut ison osan parasta, arvokkainta ja käyttökelpoisinta maataan 1950-luvun ajatteluun olennaisesti kuuluneilla tunneleihin johtavilla ramppikanjoneilla. Miksi ihmeessä Helsnki haluaa vuonna 2013 tehdä näin typerästi?

  2. virtauspohtija sanoo

    Sitä ei taida olla kyselty, miksi esim. Stockmannin parkkirampissa Kalevankadulla kaukaloksi riittää alle 20 metriä… Se voi toki liian jyrkkä täyteen lastatulle kuorma-autolle, ja hyödyntää luonnollista rinnettä.

    • Harriv sanoo

      Stockmannin rampista ajetaan käytännössä ryömintävauhtia, joten kaltevuudet on aika jyrkät.

      • Harriv sanoo

        Nopeuksien myötä siis muukin mitoitus on pienempi. Kuorma-auto ei taida edes sopia korkeutensa puolesta siitä?

      • virtauspohtija sanoo

        Tarkistin, on korkeusrajoitus 2,5 m. Pointti oli että nopeutta laskemalla ja olemassaolevaa rinnettä hyödyntämällä kaukaloiden avo-osuutta saisi lyhennettyä reilusti. Ja kaukalon päällä on tilaa matalalle rakennukselle kahvila- tai muulle pienimuotoistoiminnalle.

  3. Satu sanoo

    Kovin oli hankala löytää mitään vinkkiä siihen, että miten tämä tunneli (ja sen muötä lisääntyvä autoliikenne) liitetään olemassa olevaan katuverkkoon. Pieni vinkki löytyi kuitenkin otsikon ”Valmisteilla olevat liikennesuunnitelmat” alta. Tunnelin perään rakennetaan tietysti tunneli! ”Hakamäentien jatkeiden vanhat tunnelisuunnitelmat länteen Turunväylälle sekä itään Lahdenväylälle ja Hermannin rantatielle päivitetään. Samalla tarkastellaan myös Tuusulanväylän kääntö Veturitielle.” (http://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Liikennesuunnittelu/Liikennesuunnitelmat/Valmisteilla+olevat+suunnitelmat ) Tunnelit tuntuvat aina vaativan lisää tunneleita toimiakseen.

    Samalla kun kaupunkisuunnitteluvirasto piirtelee tunneleita miljardeilla, valtuusto päättää investointiraameista, joiden puitteissa ei rakenneta yhden yhtä tunnelia. Hölmöläisen hommaa.

  4. sanoo

    id be so happy to have ur satay at any fine dining setting! good on you for choosing something thats close to your heart :) im sure it was ma/etcreaded with heaps of love! what a fun project to be on too!!

  5. sanoo

    Flertar com o limite, e com o perigo, são coisas próximas, acho que a Ingryd expressou tudo, infelizmente esse final de semana produziu mais uma morte( 1 piloto mexicano na nascar ), isso nos deixa parados, algumas coisas nos deixam parados às vezes, geralmente as de grande proporção.

  6. sanoo

    scamp, i hope you can uncover that piece of analysis. regarding the theory, though… while i wish it was about doing quality work, period, i suspect it’s more complex than that. quality work costs money – often not the client’s. i know of at least one large agency that did really well in the shows this year, partly by picking the work ahead of time and spending a small fortune polishing it for show entries (ie retouching etc). that takes some big, hig-imarghn clients elsewhere on the roster.

  7. sanoo

    yea i just tld them they were fake & tld them 2 leave me alonewhen they just act fuuny when they around u & other pplsort of but not really i just really got dat a word for just ppl u tlk 2 i single really got 2 real friends & dats it da surplus r just what eva

Paluuviitteet

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>