Rutiinipäätöksiä ja palkintoja. Koko esityslista julkisine liitteineen löytyy täältä. Vaikka keskustelua tällä kertaa onkin varmaan paljon, on lista silti pelottavan tyhjä. Marras- ja joulukuun kokouksista tulee pitkiä.
KIRJASTOTOIMEN JOHTAJA
1 Kaupunginkirjastossa tehtyjen päätösten seuraaminen
ok.
2 Vuoden 2010 talousarvion toteutumista koskeva 3. ennuste
ok.
3 Kallion kirjaston kirjastonjohtajan avoimen tehtävän määräaikaisen hoitajan ottaminen
ok.
KULTTUURIJOHTAJA
2 Vuoden 2010 talousarvion toteutumista koskeva 3. ennuste sekä esitys määrärahan ylityksestä
ok.
3 Pop & Jazz Konservatorion ja Itä-Helsingin musiikkiopiston anomukset taiteen perusopetuksen musiikin yleisen oppimäärän opetussuunnitelman hyväksymisestä
ok. Yleistä oppimäärää. Hyvä.
Ei ole kyllä halpaa lystiä tämäkään. Vuoden 2011 lukukausimaksut Pop & Jazz Konservatorion yleisen oppimäärän puolella:
Laajan oppimäärän lukukausimaksut ovat edullisempia valtion tuen kohdistumisen vuoksi. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että musiikin opiskelua tulisi kohdistaa enemmän yleisen oppimäärän suuntaan. Tästä lisää myöhemmin.
4 Kulttuurikeskuksen syksyn 2010 julkaisut
Tiedoksi. Neljä julkaisua tulossa:
- Elokuvaklassikot – sarja lukiolaisille: Tähteys
- Ruohonjuuresta ruohonkärjeksi – rikastavat yhteisöt ja alueet
- Taidetta ikä kaikki – Selvitys ikäihmisten hoivayhteisöjen kulttuuritoiminnasta
Helsingissä - Taidekasvatuksen Helsinki – Lasten ja nuorten taide- ja
kulttuurikasvatus
Erinomaista! Hyvä että päätöksenteon tueksi on muutakin kuin vahvaa mutu-tuntumaa. Erityisesti taidekasvatuskirja vaikuttaa mielenkiintoiselta.
5 Avustusten myöntäminen kansainvälisiin hankkeisiin
ok.
6 Kohdeavustusten myöntäminen, 8.jako
ok. Henkilökohtaisesti vähän kaivelee se, että konsertteihin ei kohdeavustuksia voida myöntää, mutta nämä ovat säännöt ja rahaa ei ole yhtään liikaa. Jos jaettavana olisi kohdeavustuksissa vaikka miljoona euroa vuodessa (nyt 610 227€), niin tilanne olisi toinen.
7 Vuoden 2010 taideapurahojen myöntäminen
Ei julkisuuteen. Jaamme 140 000€ avustusjaoston ehdotuksen mukaisesti. Tänä vuonna kohteena ovat näyttämötaide, elokuva, valokuva, sirkustaide ja klassinen musiikki. Hakemuksia yhteensä 351 kappaletta ja onni suosii viittäkymmentä taiteilijaa. Voi kumpa tähänkin olisi käyttää vaikka 300 000€. Taiteilijoihin laitettu raha kun on vahvasti elvyttävää ja palautuu moninkertaisena talousalueellemme.
Voi olla, että joudun jääväämään itseni tästä kohdasta. Tarkistan asian ennen kokousta.
8 Vuoden 2010 kulttuuripalkinnon myöntäminen
Ei julkisuuteen. Avustusjaosto ehdottaa lautakunnalle muutamaa ehdokasta, joista sitten valitsemme palkinnon saajan. Ainakin viime vuonna keskustelu oli elävää… Jännitys tihenee! Palkinto julkistetaan 25.11.2011.
9 Määrärahojen käyttötarkoituksen muutos
ok. Momentilta toiselle, raamissa ollaan. Lähikulttuuriavustusten kasvu on voimakasta. Aion kysäistä hiukan tarkemmin, mitä ne ovat pitäneet sisällään. Lähikulttuuriavustukset ovat pieniä 50€-1500€ avustuksia, jotka kulttuuripoliittisen osaston johtaja Marianna Kajantie päättää itse ilman lautakunnan sekaantumista. Avustusluokka on erinomainen – kynnyksen pitää olla matala. Tuolta voi hakea tukea vaikka pienen kyläjuhlan julistepainatuksiin.
10 Vuokratuen myöntäminen Suomen Taiteilijaseuran ateljeesäätiölle
ok. Asia sinällään erittäin ok. Näissä vaan täytyy olla tarkkana. Käytännössähän myönnämme tässä kohdassa 8000€ apurahan yhdelle taiteilijalle. Jälleen ollaan kiinteistöviraston perimien vuokrien määräytymisperusteiden äärellä. Betania ei ole mikään vapaiden markkinoiden kiinteistö. Mutta järjestyyhän se näinkin. Typerää on lähinnä se, että tämä on nyt pois kulttuurin raamista, vaikka se voisi aivan yhtä hyvin perustein olla pois kiinteistöviraston ”voitosta”.
14 Muut mahdolliset asiat
Aion keskustella Musiikkitalon pienempien salien ulosvuokraushinnoista. Blogaan aiheesta erikseen ennen kokousta.
Lisäksi jos ilta ei ole jo aivan liian pitkällä voisin höpistä Amsterdamin reissulla saaduista ideoista. Amsterdamissa mm. määritellään teattereiden yms. laitosten tuet ”strategiassa” neljäksi vuodeksi eteenpäin. Meilläkin on muutamia kolmivuotisia ”kehittämishankkeita”. Saataisiinko yleistä byrokratiaa vähennettyä jos suurin osa, tai jopa kaikki, säännöllisiseksi muodostuneista harkinnanvaraisista avustuksista myönnettäisiin pidemmäksi ajaksi kuin vuodeksi kerrallaan? Teatteritkin voisivat keskittyä taiteen tekemiseen seuraavan vuoden budjettiarpajaisten sijaan.
Listan mukaisesti mentiin.
Kaupunginhallituksen edustaja Osku Pajamäki kertoi lautakunnalle budjettineuvotteluista ja niiden tuloksista.
Tärkeää ensi vuodelle siis se, että tanssin perusopetukselle tuli 100 000€ ”uutta rahaa” Kulken raamin päälle ja toinen tärkeä asia on se, että kulttuuristrategian yhteydessä kulttuurihallinnon organisaatiota tarkastellaan. Mitä tämä jargon sitten tarkoittaa? Yksinkertaisuudessaan sitä, että on varsin hyviä syitä, joiden vuoksi HKO:n, HKT:n ja ehkä kaupunginmuseonkin tulisi olla kulttuurilautakunnan hallintavallan alla, jolloin säästöjä voitaisiin kohdistaa mielestäni nykytilannetta oikeudenmukaisemmin. Stay tuned.
9 Lähikulttuuriavustuksissa ihmettelin muutamia selvästi ”kohdekokoa” suurempia avustuksia ja sain hyvän selvityksen. Jätin myös ilmaan pyynnön, että peruskoosta (500€-1500€) selvästi suuremmista lähikulttuuriavustuksista informoidaan myös lautakuntaa.
Tällaisia olivat mm. African Civil Society in Finland: Year of African Culture in Finland (8000€), Aino Acktén huvilan ystävät ry: Aino Acktén huvilan kulttuurisarja 2010 (8000€), Arabianrannan, Toukolan ja Vanhankaupungin neljä kulttuuritapahtumaa (6000€) sekä Roihuvuoren kyläjuhlat (5000€).
Kyläjuhlia pitäisi jotenkin kyetä hallinnoimaan ja arvioimaan ”pakettina”. Nyt kuulemma avustushakemukset tippuvat pitkin vuotta ja minkäänlainen ”kokonaisratkaisu” ei ole mahdollinen. Kyläjuhlien avustukset menevät kuulemma pitkälti teknisiin kuluihin (lavarakenteet jne.)
14. Saimme viime kokouksessa pyytämäni selvityksen Kulken yli 10 000€ hankinnoista kuluvalta vuodelta sekä lyhyen selvityksen Kulttuurikeskusten ohjelmistobudjeteista. Palaan ohjelmistorahoihin tarkemmin myöhemmin. Pähkinänkuoressa: mielestäni liian pieni osa kokonaisbudjetista. Selkeä kehityskohde.
Puhuin Musiikkitalon pienempien salien ulosvuokraushinnoista. Niistäkin lisää lähitulevaisuudessa. En ollut tyytyväinen nykytilaan. Pahalta näyttää.
Lisäksi Aleksi Päiväläinen (linkki) (kok) ideoi Vanhuusselvitykseen liittyen:
Kolmen hallintokunnan yhteistä kilpailua, jossa haettaisiin ”konsepti ja toimintalogiikka/bisnesmalli vuorovaikutteiselle ”kulttuuriportaalille” hoitolaitoksiin”.
Kulkelle on käsittääkseni tulossa ”vanhustuottaja” juurikin tuon selvityksen tiimoilta. Kilpailu ja ideointi kuulostaa ihan hyvältä, mutta ehkä mielestäni esim. Koulun konserttikeskus on jo tällainen konsepti, joka toimii vallan mainiosti. Ehkä sieltä voisi hakea oppia suoraan?
http://www.konserttikeskus.fi/
No, joka tapauksessa positiivista uutta ideointia.