Kaupunginvaltuuston ehkä kiinnostavimpana asiana huomenna kulttuurijohtajan valinta – siitä varmaan äänestetäänkin. Sen lisäksi tukku luottamushenkilövalintoja ja iiso nippu aloitteita. Eli pitkään menee kun jokaisen pitää päästä omasta aloitteestaan puhumaan. Toivottavasti Belle Selene Xa ei kuitenkaan pidä 19 puheenvuoroa…

Koko esityslista liitteineen löytyy täältä ja kokouksen livelähetystä voi seurata Helsinki-kanavalla.

Ensin henkilövalinnat:

3 Kaupunginhallituksen varajäsenen valinta

Meiltä Otso Kivekäs varajäseneksi kaupunginhallitukseen Sirkku Ingervon tilalle, jotta saamme Otson kaupunginhallituksen it-jaoston puheenjohtajaksi.

4 Helsingin Satama -liikelaitoksen johtokunnan jäsenen valinta

Demarit valitsevat Jouko Sillanpään tilalle Jyrki Lohen.

5 Palmia-liikelaitoksen johtokunnan jäsenen ja varajäsenen valinta

ok. Demareiden tuolileikin toinen osa: Jyrki Lohen paikalle Palmian johtokuntaan Samuli Vapaasalo ja Samulilta vapautuneelle varapaikalle sitten puolestaan Jari Mustikkaniemi.

6 Kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsenen valinta

ok. Vasemmistoliitto valitsee varajäsenen.

7 Kiinteistölautakunnan varajäsenen valinta

ok. Kokoomus valitsee uuden varajäsenen.

8 Sosiaali- ja terveyslautakunnan toisen jaoston jäsenen valinta

ok. Vasemmistoliitto valitsee uuden jäsenen jaostoon.

9 Poliisin neuvottelukunnan jäsenen valinta

ok. Rkp valitsee uuden jäsenen.

RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI

10 Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosäännön muuttaminen

ok. Ympäristökeskuksen organisaatiorakennetta uudistetaan.

Ympäristölautakunta on tehnyt esityksen ympäristötoimen johtosäännön muuttamiseksi, koska nykyinen johtosääntö ei ole kaikilta osiltaan ajan tasalla eräiden lainsäädäntömuutosten, toimivalta- ja nimikemuutosten vuoksi. Lisäksi eräitä ilmansuojeluun liittyviä tehtäviä esitetään otettavaksi johtosääntöön, koska ne eivät kuulu tällä hetkellä minkään Helsingin kaupungin lautakunnan perustehtäviin. Näiltä osin esitetään tehtäväksi ympäristötoimen johtosäännön päivitys nykytilannetta vastaavaksi.

Ympäristökeskuksen rakenne on ilmeisesti peräisin vuodelta 1991, jolloin se aloitti itsenäisenä virastona. On varmaan ihan hyvä aika uudistaa organisaatiota.

Saimme kaupunginhallituksessa esittelijän pohjaesitykseen aloitteestani pienen muutoksen.

Muutimme pykälän 4 kohdan 21 kuulumaan: ”koordinoida energiatehokkuuteen sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tiedotusta.” Alunperin sanan ”koordinoida” tilalla olivat sanat ”huolehtia osaltaan”. Näin se maailma pelastuu!

Kyllähän näitä pilkkuja viilatessa välillä miettii homman mielekkyyttä, mutta muutosesitys oli mielestäni ihan perusteltu. Helsingissä ilmastonmuutoksen vastaisten toimien koordinointi ei ollut minkään viraston tai lautakunnan vastuulla. Tulevaisuudessa on. Muutos on pieni eikä välttämättä merkittävä, mutta toivottavasti oikean suuntainen.

Johtosääntöuudistus kokonaisuutena hyvä juttu.

KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI

11 Honkasuon Haapaperhosen alueen tonttien vuokrausperusteet

ok. Kaupunginhallituksessa asiaa käsiteltiin 9.9..

Honkaperhosen alueen rakentaminen alkaa 2014, joten nyt täytyy päättää vuokraperusteista. Ne sovitaan nyt vuoteen 2075 saakka. Erittäin todennäköisesti juuri kukaan kaupunginhallituksen jäsenistä ei ole enää elossa kun asiasta seuraavan kerran päätetään… …perspektiiviä…

12 Kallion tontin 297/12 asemakaavan muuttaminen (nro 12126, Hakaniemen tavaratalo)

ok. Kaupunginhallituksessa asiaa käsiteltiin 16.9.

Hakaniemen Sokoksen kellariin saa muutoksen jälkeen rakentaa päivittäistavarakaupan.

13 Konalan tontin 32036/10 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 12171, Ristipellontie 11)

ok. Kaupunginhallituksessa asiaa käsiteltiin 9.9..

Teollisuustontti muutetaan toimitilatontiksi ja sille rakennetaan drive-in -ravintola ja kylmäasema. ”Lisää Hesejä Helsinkiin.”

www.hel.fi_static_public_hela_Kaupunginhallitus_Suomi_Esitys_2013_Halke_2013-09-09_Khs_31_El_E01012A1-0F68-4A52-A035-4786F4615F8C_Liite.pdf

SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI

14 Lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen toteutumisen seuranta

Tiedoksi, ok. Kaupunginhallituksessa asiaa käsiteltiin 9.9..

Kuuden viikon hoitotakuu toteutui pääosin. Yli kolmen kuukauden jonotusaikoja ei ollut.

Halpaa intensiivinen hoito ei ole. Ongelmien ennaltaehkäisy kannattaa aina.

Tällä hetkellä keskimääräinen kokonaiskustannus per lastenpsykiatrinen potilas on noin 30 000 eur / vuosi, eli 35 lähetteen kasvu tarkoittaa keskimäärin noin 1 000 000 euron lisäkustannusta vuodessa.

Vuonna 2012 intensiivisen avohoidon piirissä oli 102 helsinkiläislasta. Näistä 39:lla oli myös ennalta suunniteltu osastohoitojakso (joko vuonna 2012 tai aikaisemmin). Osastohoitojaksojen havaittu hyöty potilaille ja heidän perheilleen on selvästi parantunut kun siihen on liitetty intensiivinen avohoito ennen osastojaksoa, jolloin perhe ja muu verkosto on jo saatu tiiviiseen yhteistyöhön.

SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI

15 Kulttuurikeskuksen kulttuurijohtajan virkaan ottaminen

ok. Iso juttu Helsingin kulttuurielämälle. Kaupunginhallituksessa asiaa käsiteltiin 16.9.

Valinnassa oli kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa pienimuotoista dramatiikkaa kun esittelijän ehdotus (Paula Tuovinen) hävisikin yllättäen äänestyksessä äänin 6-3 Stuba Nikulalle (vihr+kok+vas – sdp+skp). Kaupunginhallitukselle esittelijä esitti suoraan Stuba Nikulaa ja kaupunginhallituksessa puolestaan sosiaalidemokraatit tekivät vastaehdotuksen Paula Tuovisen valinnasta, joka hävisi puolestaan äänin 12-3 kaikkien muiden ryhmien äänestäessä Stubaa ja vain sosiaalidemokraatit Tuovista.

Stuba vuonna 2008. Kuva: Kaapelitehdas / Flickr

Stuba vuonna 2008. Kuva: Kaapelitehdas / Flickr

Valintatilanne on päättäjälle sikäli helppo että kaikki kolme kärkiehdokasta: Stuba Nikula, Paula Tuovinen ja Veikko Kunnas ovat tavattoman päteviä hakijoita. Tässä ei valtuusto voi mokata. Näistä kuitenkin mielestäni Stuba Nikula erottuu selvästi edukseen. Esittelijä perustelee hyvin:

Hakijoista Stuba Nikulalla on monivuotinen johtamiskokemus Kiinteistö Oy Kaapelitalo toimitusjohtajana. Hänellä on vahvaa näyttöä edellytysten luomisesta kaupungissa tapahtuvalle kulttuuri- ja taidetoiminnalle. Kaupungin tytäryhtiön toimitusjohtajana hän tuntee Helsingin kaupungin hallinnon- ja organisaation sekä kunnallisen toiminnan hyvin. Hän tuntee kulttuuritoimialaa ja kaupunkikulttuuria monipuolisesti. Lisäksi hänellä on kokemusta alan kansainvälisestä toiminnasta ja viran edellyttämät hyvät vuorovaikutustaidot ja johtamisominaisuudet.

Lisäksi haastatteluissa tuli esiin Nikulan näkemyksellisyys kaupungin yhteistyömahdollisuuksista eri toimijoiden kanssa sekä tavoitteellisuus viran tehtäväalaan liittyvästä Helsingin kaupunkikulttuurin kehittämisestä.

Hupaisa yksityiskohta on se että myös edellinen kulttuurijohtaja siirtyi pestiin Kaapelin toimarin hommista – onko Kaapeli portti Helsingin kulttuurijohtajaksi?

Aloitteet

Ja sitten kokouksessa seuraa aivan hirveä läjä aloitteita ja todennäköisesti isosta osasta vielä puhutaankin asian vaatimalla hartaudella. Ihan oman listalukemiseni avuksi tein aloitteista GoogleDocs-taulukon, josta niiden sisältö löytyy tiivistetysti. Olkaa hyvät.

Nostan muutaman aloitteen esiin suuresta joukosta:

Tänään numerolla 21 käsitellään Johanna Sumuvuoren aloite yömetrosta. Ilahtuneena todettakoon että asiaa kokeillaan tänä talvena! Mahtavaa!

Henrik Nyholmin metron varasisäänkäyntejä koskeva aloite sai kh:n käsittelyn jälkeen sen verran suopean sävyn että voisi kuvitella jotain tapahtuvankin. Eli Siilitien ja Kulosaaren metroasemien varauloskäynnit tullaan ehkä avaamaan kulkureiteiksi. Ko. asemilla on tällä hetkellä vain yhdet uloskäynnit.

Tuomas Rantasen aloite allergia-talon rakentamisesta kokeiluna puolestaan poikii selvityksen ”allergiatalojen rakentamisen edellytyksistä ja kustannuksista”. Nämä voisivat olla hyvä ja tärkeä lisä kaupungin vuokratalovalikoimaan. Vaikka Suomi onkin selvitysten luvattu maa, niin kyllä asioita aina välillä kannattaa selvittääkin eikä se aina tarkoita hautaamista. Katsotaan jahka selvitys sanoo kun se aikanaan saapuu kaupunginhallitukseen.

Nämä aloitteet olivat myös käytännössä ainoat, jotka johtavat jonkin sortin toimenpiteisiin. Onnistumisprosentti 6,25% ei ole kovin hyvä. Suurin syy huonoon prosentiin on se, että valtuutetut tehtailevat usein aloitteita asioista, joita valtuutettu voisi edistää ottamalla yhteyttä virkamieheen tai toimimalla itse. Tai asia on jo pitkällä käsittelyssä, kuten Hennariikka Anderssonin kaupunkipyöräaloitteen kohdalla on laita. Tai sitten vaan kirjoittavat Xian tavoin aloitteita, joita on lähes mahdoton käsitellä.

En ole vielä kirjoittanut ainuttakaan valtuustoaloitetta. Jos ja kun sellaisen pykään, pyrkisin siihen että se olisi vaikutukseltaan tarkasti rajattu, toteuttamiskelpoinen ja kustannuksiltaan lähes neutraali tai tuottaisi säästöjä. Sellaiset näyttävät silloin tällöin menevä läpikin. Lisäksi tekisin aloitteita vain asioista, joita en kokisi millään muulla keinolla voivani edistää. Tällaiset aloitevyöryt aiheuttavat niiden arvolle pahan inflaation ja aloitteet ovat kuitenkin valtuutetuille tärkeä tapa vaikuttaa.