Tällä viikolla mielenkiintoisimpina asioina Nuorisotoimen johtosäännön uudistus, lausunto Kauppatorin altaita varten ja maanhankintaa Östersundomissa. Koko lista liitteineen löytyy täältä.
Merkittävin päätös tehdään huomenna kuitenkin kaupunginhallituksen konsernijaostossa, joka käsittelee Sataman Länsiterminaali-hanketta. Käytännössä huominen konsernijaosto päättää 45 miljoonan euron investoinnista uuteen terminaaliin. Hanke on Satama Oy:n oma investointi, joten tämä varsin merkittävä investointi tehdään poliittisesti konsernijaostossa eikä ole yleisen kaupungin muun investointikaton alainen eikä etene esim. kaupunginvaltuustoon.
2 V 3.6.2015, Muutoksia kaupunginvaltuuston kokoonpanossa
ok. Päivi Lipponen tippui eduskunnasta vaaleissa ja päätti ilmeisesti jättää politiikan myös kuntatasolla. Hänen tilalleen valtuustoon nousee Tomi Sevander.
SIVISTYSTOIMI
2 V 3.6.2015, Nuorisotoimen johtosäännön uudistaminen
ok. Nuorisotoimen johtosääntöä uudistetaan. Vaikuttaa erittäin hyvältä.
”Nykyisestä toiminnoittain jäsennetystä organisaatiosta luovutaan. Alueellisten palvelujen osasto, keskitettyjen palvelujen osasto ja hallinnollisten palvelujen osasto lakkautetaan tulosyksikköinä.
Nykyisen kolmen osaston mallin tilalle perustetaan neljään osastoon rakentuva aluejakoon pohjautuva organisaatio, jossa vastuut ja resurssit jaetaan alueellisiksi osastoiksi. Tavoitteena on ollut luoda matala ja selkeä linjaorganisaatio”.
Erityisesti sydän läikähti kun jo esittelytekstissä ymmärretään tehtävä näin:
”Nuorisoasiainkeskuksen uusi suunta tarkoittaa, että kaikille nuorille riippumatta asuinalueesta taataan mahdollisimman samanlaiset mahdollisuudet olla ja tehdä sitä mitä he haluavat ja tarvitsevat. Tosiasiallinen tasa-arvo edellyttää, että eri puolilla kaupunkia noita samoja mahdollisuuksia taataan keskenään erilaisilla tavoilla ja että tehdään enemmän niiden kanssa jotka tarvitsevat enemmän.”
Lisäksi mukava huomata että uudistus ei pysähdy vain uuteen johtosääntöön, vaan myös toimintatapoja on tarkoituksena modernisoida:
Nuorisoasiainkeskuksen tarkoituksena on, että osastopäälliköille luodaan tehtäväkierto siten, että he esimerkiksi 4-5 vuoden välein vaihtavat vastuullaan olevaa osastoa. Tällä pyritään ehkäisemään osastojen eriytymistä.
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 V 3.6.2015, Sörnäisten korttelin 10570 osan, satama-, vesi- ja katualueiden sekä venesataman asemakaavan muuttaminen (nro 12284, Verkkosaaren eteläosa)
ok. Asuin- ja toimitila-alue, johon tulee asunnot noin 1 300 uudelle asukkaalle. Asemakaavan toteuttamisesta arvioidaan syntyvän kaupungille noin 32 miljoonan euron kustannukset. Rakennusoikeudesta arvioidaan syntyvän tuloja yhteensä noin 65 miljoonaa euroa.
Mielenkiintoista verrata vuoden 2009 versiota nykyiseen päätösesitykseen, joka lähtee toivon mukaan rakentumaan vuonna 2016.
KAUPUNGINJOHTAJA
3 Lainan myöntäminen Laajasalon jalkapallonurmi Oy:lle
4 Lainan myöntäminen Vuosaaren Jalkapallonurmi Oy:lle
ok. 102 000 euron laina Laajasaloon ja 108 300 Vuosaareen. Käytännössä kenttien rahoitusjärjestelyt ovat samankaltaiset: noin kolmannes rahoituksesta lainana Helsingin kaupungilta, pari kymmentä prosenttia valtion avustuksella, kymmenen prosenttia ”HatTrick-tuella” ja noin kolmannes kassavaroin.
5 Määrärahan myöntäminen kiinteistövirastolle eri alueiden esirakentamiseen ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin
ok. Erilaisia rakentamista edeltäviä toimenpiteitä 4,46 miljoonalla. Mm. maaperän puhdistamista, aaltoilututkimusta ja pohjatutkimuksia.
6 Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla vuonna 2015
Pöydälle. Helsingin innovaatiorahaston idea on hyvä – kaupunki tukee kehityshankkeita, joista sitten on toivon mukaan hyötyä kaupungille sekä lyhyellä tähtäimellä konkreettisten sovellusten avulla että pidemmällä tähtäimellä esim. lisääntyneen elinkeinotoiminnan tai tehostumisen kautta.
Tänä vuonna hyvä esimerkki hankkeesta on mielestäni esim. WiTrafi oy:n kanssa toteutettava ”RPark”-pilotti, jossa hiotaan ”älykkäämpää pysäköintiä”. Pilottialueena Katajanokka. Tavoitteena palvelu, jonka avulla autoilija saisi reaaliaikaisen tiedon pysäköintitilanteesta kadunvarsilla ja paikan löytäminen helpottuisi. Mutta on joukossa myös hankkeita, jotka ovat budjetiltaan suhteellisen suuria, mutta joiden esittely on hiukan epämääräisemmän oloista ”innovaatiospeakkia”. Haluaisin itse paremman esittelyn ainakin ”IsoRobasta ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille” -hankkeesta, jonka kolmelle vuodelle jaettu tuki on yhteensä yli 500 000 euroa.
Tarkemmat selostukset hankkeista löytyvät täältä. Yhteensä tälle vuodelle esitetään jaettavaksi 805 183 euron edestä tukea.
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI
1 Lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Helsingin Allas Oy:n hakemuksesta kelluvien uima-altaiden ja laiturien rakentamisesta
ok. Kaupunginhallitus puoltaa hakemuksen hyväksymistä määräaikaisena. ”Allas-hankkeen edellyttämät järjestelyt tulee mahdollisimman hyvin yhteensovittaa alueen muiden kehittämistarpeiden kanssa.”
Mahtavaa että tämä etenee! Hitaasti mutta varmasti.
2 Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta vieraslajeista aiheutuvien riskien hallintaa koskevaksi laiksi
ok. Lailla pannaan toimeen EU:n vieraslajiasetus. Kaupunginhallitus toteaa, että ”laki vieraslajeista aiheutuvien riskien hallinnasta on tarpeellinen ja kannatettava. Voimassa olevassa lainsäädännössä on selviä puutteita vieraslajien riskien hallinnan suhteen. Lakiehdotuksen säännökset selkiyttävät asiaa koskevia velvollisuuksia ja vastuita.”
SIVISTYSTOIMI
1 Valtuutettu Seppo Kanervan aloite pyörätelineiden hankkimisesta Lauttasaaren ala-asteelle
ok. Opetuslautakunta puolsi telineiden hankkimista ja Myllykallion toimipisteen pihalle rakennetaan pyörätelineet 200 polkupyörälle aloitteen mukaisesti.
Opetuslautakunta oli kokouksessaan keskustellut pyörätelineiden tilasta myös muissa kouluissa ja ”Virasto lupasi hoitaa asiaa”.
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 Yhtiömuotoisten kiinteistöjen ostaminen Östersundomista
ok. 12,9 hehtaaria maata Östersundomista, jonka myötä kaupungin omistus nousee yhteensä noin 50 prosenttiin. Kaikkiaan rahaa on käytetty 121 miljoonaa euroa, keskimäärin 23€ per neliö.
Iso huoli on, että uusi terminaali lisää läpikulkuliikennettä Jätkäsaaressa ja yleensä koko Etelä-Helsingissä. Jo nykyisellään liikenne häiritsee ko. alueita. Liikenne häiritsee vakavasti kasvavan Jätkäsaaren asuin- ja työpaikka-alueen asukkaita ja on täysin ristiriidassa Helsingin tiivistämissuunnitelmien (mm. Länsiväylän bulevardisointi) kanssa
Terminaalin rakentamista ei tulisi hyväksyä ilman selvää suunnitelmaa, miten alueen läpikulkuliikennettä vähennetään. Kaupunginhallituksen tulee edellyttää satamalta selvää tahtotilaa Länsisataman ajoneuvoliikenteen vähentämisestä. Monelle autolle ja rekalle luontevampi määränpää olisikin Vuosaari.
aamen!
Länsiterminaalista..Eikö tuosta havainnekuvan mukaisesta kaavasta jo ole luovuttu. Liian (autosäilytyksen kannalta) kalliina. Tätä pienempääkö rahoitetaan 45 miljoonalla?
http://www.portofhelsinkinews.fi/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/portofhelsinkinews02/1373-1-eng-GB/PortofHelsinkinews02.jpg