Tämän viikon iso asia kaupunginhallituksessa on Vartiosaaren osayleiskaava, joka matkaa pöydältä kohti valtuustoa. Lisäksi muutamia mielenkiintoisia tonttivarauksia. Koko lista liitteineen löytyy täältä.
3 V 12.10.2016, Vartiosaaren osayleiskaavan hyväksyminen (nro 12373)
Kaupunkisuunnitteluvirasto esittää Vartiosaareen 5 000 – 7 000 asukkaan ”merellistä kaupunginosaa”, jonka liikenne perustuisi Laajasalon ratikkaan. Rakentamisen saisi aloittaa vasta kun sitova päätös raitiotiestä on tehty. Saarella on ilmiselviä luontoarvoja. Saarta voitaisiin ehkä kehittää kestävämmin ns. vaihtoehdon A, eli virkistysalueena. Silta sinne pitää saada joka tapauksessa, jotta sen käyttö virkistysalueena myös mahdollistuisi entistä useammalle.
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
4 Maa-alueen varaaminen Helsingin Kalasataman alueelta hotellin suunnittelua varten
ok. SRV suunnittelee Kalasataman keskuksen viereen hotellia, noin 200-250 huonetta. Tontille tällä hetkellä kaavoitettuna 12-kerroksinen toimistotalo. Kohteesta on tarkoitus järjestää arkkitehtuurikilpailu.
5 Erityisasumista ja urheilutoimintaa palvelevien rakennusten tontin 21677/5 varaaminen Stiftelsen Arcada sr:lle perustettavien yhtiöiden lukuun (Kalasatama, Hermanni, suunniteltu tontti 21677/5)
ok. Arcadan kampus kasvaa, joten alueelle tarvitaan urheiluhalli ja opiskelija-asuntoja. Hallille oli jo aiemmin kaava ja suunnitelma, mutta sen toteuttaminen osoittautui liian kalliiksi. Nyt on jumpattu ratkaisu, jossa hallin alakerroksissa on 103 opiskelija-asuntoa ja liikuntahalli niiden päällä. Hyvä.
Vartiosaari on ainutlaatuinen alue, joka mahdollistaa saaristomaisen viheralueen säilyttämisen aivan kasvavan kaupungin lähituntumassa. Vartiosaari tulisi säilyttää luonnontilaisena virkistysalueena, eikä saaren läpi pitäisi rakennella mitään asuntoja, raitioteitä, rantaraitteja tai läpikulkuväyliä. Näin säästyvät myös viereisen Ramsinniemen rannat.
Helsinki pitäisi pian saada liitettyä Espooseen ja Vantaaseen, niin että Helsingin ei tarvitsisi uhrata kaikkia hienoja merenrantojaan asuntorakentamiseen rikkaiden veronmaksajien houkuttelemiseksi kaupunkiin.