Hankin koronakesäksi itselleni käyttöön leasing-auton. Erityisesti täällä taajama-alueella ajaessani olen huomannut että jos asetan nopeusrajoittimen rajoituksen mukaiseksi, esim. 30km/h tai 40km/h, jään jatkuvasti jälkeen liikennevirrasta. Suuri osa ajaa siis ainakin lievää ylinopeutta.

Jonkun aikaa rajoitusten mukaan köröteltyäni ryhdyin miettimään nopeudenrajoittimia laajemminkin. Ylipäätään leasing-autossani alkoi ärsyttää se että minun pitää itse säätää rajoitinta nopeusrajoituksen vaihtuessa.

Tästä ajatuksesta pääsinkin aika nopeasti siihen että miksi ylipäätään pitäisi olla oikeus ajaa ylinopeutta? Etenkään taajama-alueella, jossa jalankulkijoiden turvallisuus on keskeistä.

Siksipä lähetinkin Helsingin Sanomiin oheisen mielipidekirjoituksen, jonka he julkaisivat tänään:

Helsingin liikenneturvallisuus on kehittynyt suotuisaan suuntaan jo vuosikymmeniä. Keskeinen muutos on liittynyt nopeusrajoitusten laskuun – jalankulkijan kuoleman todennäköisyys kasvaa törmäyksessä eksponentiaalisesti tilannenopeuden ylittäessä 30 kilometriä tunnissa.Vuodesta 2018 lähtien kaikissa uusissa henkilöautoissa on ollut paikannuksen mahdollistava laitteisto (eCall). Samoin uusissa ja vähän vanhemmissakin autoista on sekä vakionopeudensäädin että nopeudenrajoitin.

Nopeusrajoitukset on säädetty suojelemaan meitä kaikkia liikenteessä liikkuvia. Niiden vaikutus liikenneturvallisuuteen on kiistaton. Fysiikan lakeja emme voi ohittaa.

Siksi tulisikin säätää lailla uusiin autoihin pakolliseksi automaattinen paikannukseen perustuva nopeudenrajoitin. Taajama-alueella nopeudenrajoitin vaihtelisi tieosuuden mukaan välillä 20–50 kilometriä tunnissa ja taajamien ulkopuolella välillä 60–130 kilometriä tunnissa. Tarvittaessa hätäkeskus voisi poistaa tai asettaa rajoituksia auto- tai aluekohtaisesti.

Teknisesti tämä ei ole mahdotonta, onhan autoissa jo nyt sekä nopeuteen että paikannukseen liittyvää automatiikkaa.

Ehdotus parantaisi liikenneturvallisuutta sekä ehkäisisi turhia kuolemia ja vammautumisia. Se myös pienentäisi samalla liikenteen päästöjä.

Myös ylinopeussakot olisivat rajoitinten tultua pian historiaa. Ylinopeuden ajaminen – siis lain rikkominen – ei ole perusoikeus, jota tulisi suojella.

Hannu Oskala

Helsinki