Hesari uutisoi Toyotan hybridin voittaneen ensi kerran ”vuoden ekoauton” tittelin.
Hyvä merkki on se, että ilmeisesti kuluttajat ovat kiinnostuneet päästöistään kun tällaisia vertailuja tehdään.
Huono merkki on se, että vertailun lähtökohdat ovat aivan fuulaa.
Tällä kerralla mukana valinnassa olivat automallit, joiden virallinen hiilidioksidipäästöarvo oli 130 g/km*.
Tuota lukemaa EU:n komissio on kaavaillut tulevaksi valmistajakohtaiseksi CO2-päästöjen ylärajaksi. Lisäksi testin autojen pituuden piti olla yli neljä metriä.
”Vuoden ekoauto” kuluttaa vähimmilläänkin satasella 5,43 litraa löpöä ja tuottaa 128 grammaa CO2 päästöjä per kilometri.
Vastaavat luvut Smartin parhaalle mallille ovat 3,3 litraa ja 88 g/km2.
Millä ihmeen logiikalla Prius on vuoden ekoauto? Minun järkeni mukaan Smartin pitäisi olla ekoauto joka vuosi kunnes joku keksii jotain parempaa.
Neljän metrin vaatimus ”ekoautolle” on myös käsittämätön. Mitä pienempi laite, sitä vähemmän se tarvitsee energiaa liikkuakseen. Yksinkertainen totuus. Pikkuautot ovat ekoautoja, mersut eivät. Piste.
Onneksi eurooppalainen autoilukulttuuri hyväksyy myös pienemmät kulkuneuvot. Vuoden ekoauto-tittelin valintakriteerit paljastavat kuitenkin ne puitteet, joissa auton hankintapäätöksiä tehdään – iso auto on oltava, vaikka sille ei olisi tarvettakaan.
Netin keskustelupalstojen mukaan auto on absoluuttinen välttämättömyys ja vapaa autoilu tärkein kansalaisoikeus. Jos liikkuminen yksityisautolla esim. töihin onkin useissa tapauksissa kehnon kaavoituspolitiikan tuloksena tarpeellista miksi sen pitäisi olla iso ja painava? (yt) Aamuruuhkassa on voinut bussin ikkunasta ihailla autoilun todellista yksi henkilö per kulkuneuvo -ekotehokkuutta ja tarvetta.
Äkkiseltään löysin metron päästöiksi 29g/km. (pdf) Ja sen päästöjä voidaan laskea ”helposti” muuttamalla sähkön tuotantotapoja. Viime vuonna ensirekisteröidyillä henkilöautoilla keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli bensiinikäyttöisillä 180 g/km ja dieseleillä 175,9 g/km.
Kimppakyydit, julkisten kulkuvälineiden suosiminen ja ruuhkamaksut vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä selvästi enemmän ja muuttaisivat liikkumiskulttuuria terveempään suuntaan kuin ”Vuoden ekoauto”-tittelin tyyppiset ”osta puhdas omatunto tinkimättä mistään” -”ympäristöteot”.
Ollaanpas tarkkoja. Metron päästöt on laskettu henkilöä kohden joten täydellä Priuksella pääsee lähemmäksi tuota metron lukua. Samaa mieltä olen kyllä muuten.
Henkilöautoissa on Helsingin rajalla keskimäärin 1.3 henkeä. Eli näin Priuksen ”keskimääräiseksi päästöksi” voitaisiin laskea 98,5g/km. Kompromissi?
Toi kyllä kertoo siitä, että autojen ”ekotehokkuuden” helpoin parannuskohde olisi matkustajia per auto -suhteen nostaminen. Jos jokaisessa autossa kulkisi keskimäärin vaikka 2,5 henkeä putoaisivat suhteelliset (uuden auton mukaiset) co2-päästöt 138g/km:Sta 72:een, joka olisi siis vähemmän kuin Smartilla. Ja tämä ilman mitään ihmeempiä teknisiä innovaatioita. Vain autoilun tehokkuutta nostamalla.
Ehkä nyt haluttiin painottaa teknologisten innovaatioiden merkitystä? Prius on välivaihe, ja ehkä edelläkäyvänä asennemuokkaajana tärkeä. Tässä patologisessa automaailmassa puolet on psykiatriaa ja puolet tekniikkaa. Vai Smart, se on sopiva lelu citysinkkuvihreille.Saman tehtaan Aygossa kulkee neljä siedettävästi, jopa viisiki ja kulutus- ja päästölukemat ovat 4,6 l/100 km ja CO2 109 g/km -täydellä kuormalla varmasti enemmän.
Nissan Micraan tungettiin kerran ihan sujuvasti nelihenkinen perhe ja helkkarin iso koira. Ei pöllömpää, keskikulutus oli alle 5 litraa koko ajan. Pieniä autoja pitäisi suosia todella paljon selvemmin.
Eli juurikin noin, normi bensakoneella varustettu hiukan pienempi, mutta riittävän kokoinen, auto pesee hybridin kulutuksessa. Hilpeää. (Meinasin muuten jo alkuperäiseen kirjoitukseen laittaa tosta Smartista että ”city-sinkun” auto. Hupaisaa nähdä täsmälleen sama sanamuoto heti kommenteissa. :)
VR on näemmä tajunnut vihdoin myös ruveta brändäämään itsekin itseään ympäristöystävälliseksi. Aikovat ostaa vain uusiutuvilla tuotettua sähköä. Mainiota. Mikään muu ei estä HKL:ää tekemästä metrolle samaa temppua.
Mä haluaisin ihan oikeasti sähköauton. Toimintasäteeksi riittäisi hyvin ehkä joku 100km eikä tarvitsis kulkeakaan kun kahdeksaakymppiä. Kyllä sitten kelpaisi disurbanisoitua hyvällä omallatunnolla.
VR voisi myös panostaa junissa toimivaan laajakaistayhteyteen. On nimittäin sen verran kuulunut napinaa suunnasta jos toisestakin ja takuuvarmasti toisi lisää asiakkaita. Ruotsissahan moinen taitaa jo olla.
Kylläpä muuten ärsytti tuo uutinen, pitää tallustaa paikalliseen markettiin paheksumaan Tuulilasikin vielä jossain vaiheessa. Ja minä olen sentään huvikseni koeajanut tuota. Kivahan se oli, mutta ekofeikin tunnelma siinä on –ja vahvasti. Enkä nyt tarkoita feikillä sitä, että tosieko olisi mulle vain rumia kaapuja, klimppistä maitoa ja tofukokkareita linssisopassa, ei. Siis tarkoitan, että edes joten kuten loogisella ajattelulla tuon auton ekologisuuden tekniikan ja kuormituksen osalta pystyy kumoamaan.
Eipä muuten tavallisella kuolevaisella ehkä ole varaa Priuksen huoltokuluihin. Kuluttajat siinä maksavat imagon ja tekniikan evoluutiota. Tuotapa ei viedäkään enää sen tutun ja luotettavan autovelho-Paven pajalle Keravan pimeimmän teollisuusalueen rupisimpaan peltihalliin, jossa olet tottunut käymään.
Ja ajetaanko tuommoisella Priuksella ikinä 500 000km ilman suurempia huolia, kuten saman automerkin luotettavimmilla? Jää ekologinen jalanjälki ja selkäreppu aika isoksi, jos kaaran ja sen huipputekniikan siedettävä (kestävyys, huoltokulut, toimivuus) käyttöikä lähestyy samaa luokkaa kuin vaikka nykyläppäreillä.
Ja ei kai, perhana soikoon, siinä vaan ole Windowsia sisällä jossain…
iCar tästä enää puuttuukin.
VR:n hitaus tuottaa uusia palveluja ja toisaalta nopeus poistaa verovaroilla hankittua pääomaa käytöstä (Suomessa on Euroopan tuorein junakalusto) johtuu suurelta osin monopoliasemasta. Ruotsissahan vastaava järjestelmä purettiin ja näinpä läntinen naapurimme onkin niitä harvoja paikkoja maailmassa, jossa matkustajien määrä junaliikenteessä on ollut selvässsä nousussa.Miltei +30% näemmä.
Raideliikenteen kilpailu voidaan toteuttaa sekä hyvin että huonosti ja molemmista on esimerkkejä maailmalta. Ruotsissa homma hoidettin fiksusti. Kilpailutettiin liikenne, mutta jätettiin kiskoinfra valtion puulaakin haltuun. (Raideryhmän pamfletti on asiaa, voin lainata.)
Wlanin puute on kyllä jo lähes käsittämätön; niin paljon läppäreitä on esim. aamun junissa Tampereelta Hkiin. Jos tunnarit saisi pariksi tunniksi vaikka vitosella tai kympillä, kuolettaisivat hankinnat varmasti itsensä nopeasti. Puhumattakaan siitä kuuluisasta ”palvelutason noususta”, jota niin kovasti julkisiin kaivataan.
Itte oon kaipaillut Lania myös HKL:n busseihin/ratikoihin. Joissainhan (52V?) se kokeiluluonteisesti on. Heti vaan kaikkialle! Enoo riittävästi koko aika netissä viäl…
No nyt tää juttu lähti kyl kauas ekoautosta, mutta joko olet kuullut Joikuspotista?
http://www.joiku.com/index.php?action=products&mode=productDetails&product_id=310
”JoikuSpot is a free mobile software solution that turns Nokia Smartphones to WLAN HotSpots.”
Että sikäli.
Mulla on käytössä tuo Joikuspot. Periaatteessa toimii ihan hyvin mutta teknisesti ei sovellu mun tarkoituksiin. Tuo kun toimii vain surffailussa, eli esim. sähköpostin luku IMAPin tahi POP3:n yli ei onnistu. Samoin myöskin HTTPS näyttää olevan tukemati että mun sähköpostit jää tuolla yhteydellä kokonaan näkemättä.
Toinen asia on että se syö puhelimen akun aika nopeasti loppuun. Surffailu kyllä toimii muuten nopeammin kuin bluetoothin kanssa.