Puolitoista viikkoa Kuopiossa fillarilla ja olen täysin fiiliksissäni! Tämä kaupunki on kuin tehty pyöräilylle.
Suurin syy ihastukseeni on kaupungin ruutuasemakaava ja sen sisältämät suomalaisittain uskomattoman runsaat piha- ja kävelykadut.
Kartassa näkyvät pienemmät poikkikadut ovat käytännössä kaikki rauhoitettuja kävelijöille ja pyöräilijöille. Keskustan alueella voi polkea koko alueen laidasta laitaan ajamatta autoilijoiden kanssa samalla kadulla. Ihanaa. Näillä kapeilla ”rännikaduilla” ei ole myöskään kadunvarsipysäköintiä. Tuplaihanaa.
Kevyelle liikenteelle rauhoitetut kadut ovat todella miellyttävä kokemus. Täällä Kuopiossa uskaltaa jopa fillaroida ilman kypärää, mitä en Helsingissä tekisi edes pakon edessä.
Wikipedian mukaan:
Kuopion kaupunkialueiden asukastiheys oli aina 1990-luvun puoliväliin saakka Suomen suurin. Petosen perustamisen, ja lisääntyneen omakotirakentamisen myötä taajamien asukastiheys laski kuitenkin Helsinkiä pienemmäksi 1 700 as./km2:iin. Myös autoistumisaste on Helsingin jälkeen matalin (425 autoa per 1 000 asukasta, maan ka. 551/1 000).
Kumpi oli ensin, muna vai kana? Tässä tapauksessa ilmeisesti perussyy on Pietari Brahen luoma asemakaava. Ainakin on selvää, että tiivis kaavoitus ja autoilun rajaaminen osalta katuverkkoa a) lisää kaupungin viihtyisyyttä ja b) vähentää autoilun määrää.
Voitaisiinko Helsingin kantakaupungissa rajata esim. joka toinen katu samantyyppisesti ihmisille peltikotteroiden sijaan? Jos ei, niin miksi? Helsingin kantakaupungin kotitalouksista yhä selvä vähemmistö (muistaakseni 30%) on autollisia. Miksi annamme autojen tehdä kaupungistamme ankeamman?
Autoilu ei ole luonnolaki! Fiksulla kaavoituksella voidaan vaikuttaa! Viihtyisässä ihmisten kokoisessa kaupungissa on vähemmän autoja ja saastetta, enemmän ihmisiä, palveluita ja tiiviimpää asumista – elämää!
Ränärisysteemi toimii kyllä mutta mielenkiinnosta, eikö yksisuuntaisten katujen runsas määrä yhtään korpea? Olen itse saanut elämäni ainoan rikesakon väärään ajosuuntaan pyöräilystä yksisuuntaisella, juurikin asuessani mainitussa kalakukkokaupunnissa. Kyseessä oli toki ”hätätilanne”, mutta sitä eivät poliisisetät millään ymmärtäneet :(
Ovelasti havaitsit heti että jätin negatiiviset puolet seuraava postausta varten…
En ole kyllä noita yksisuuntaisia edes oikeastaan huomannut kun olen tarkoituksella etsinyt noita rännejä ja fiilistellyt kauniita puutaloja jne. Jos täällä pyörisi autolla niin tilanne olisi varmasti toinen.
Otappa fiilistelyn oheen vielä Sirpa Kähkösen Kuopijo-sarjan kirjat lukuun, jäljellä olevat puutalokorttelit näkee aivan uusin silmin.