Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru avasi sunnuntain Hesarissa keskustelun Malmin lentoaseman tulevaisuudesta. Aihe olisi tullut tällä valtuustokaudella eteen viimeistään yleiskaavan valmistelun yhteydessä, mutta voihan sitä miettiä jo nytkin.

Kuva: Esa Pitkänen, CC-lisenssi.

Miksi lentokentän muuttamisesta asuinalueeksi ylipäätään keskustellaan? Onko kyseessä jokin Vihreiden syväekologinen viha kaikkea ilmailua kohtaan? Ei. Selitys on paljon yksinkertaisempi. Hyvä sijainti tekee maa-alasta erinomaisen kohteen rakentamiselle ja siten erittäin arvokkaan. Paljonko Malmi maksaisi? Tehdäänpä nopea hiha-arvio.

Lentokenttäalue on kartasta summittain mitaten noin neliökilometrin, carting-alue mukaanluettuna noin 1,2 km2.

Alueelle voitaisiin kaavoittaa asutusta vaikkapa 0,68 aluetehokkuudella, joka on sama kuin Arabianrannassa. Tontin hinnaksi voi arvioida noin 700€ per kerrosneliömetri.

Jos Helsinki myisi maan, sen hinnaksi tulisi noin
1 000 000m2 * 0,68 * 700€/m2 = 476 000 000€ eli 476 miljoonaa euroa. Carting-alueen kanssa noin 570 miljoonaa euroa. Hintahaarukka liikkunee 400 ja 700 miljoonan euron välillä rajauksesta, aluetehokkuudesta ja neliöhinnasta riippuen. Pähkinänkuoressa: yli puolen miljardin euron tontti.

Kilometrin mittaisen asfaltoidun suoran, kahvilan ja muutaman varastorakennuksen rakentaa huomattavasti halvemmalla jonnekin toisaalle. Vuonna 2002 Uudenmaan liitto arvioi lentokentän rakentamiskustannuksiksi Mäntsälässä noin 40 miljoonaa euroa.

Jos Malmin ilmailijat omistaisivat tonttinsa itse, olisi lentokentän paikalla ollut asuinalue jo pitkään. Mutta kun yhteisesti omistettu maa on ilmaista… Toki asuinalueen perusinfrakin maksaa, mutta hanke on erittäin todennäköisesti mahdollista toteuttaa Helsingille kokonaisuutena kannattavasti.

Toivottavasti ministeriö löytää kentän toiminnalle korvaavan tilan jostain Uudeltamaalta – Malmin rakentamisen suunnittelun voisi minun puolestani aloittaa nopeallakin aikataululla.

EDIT 18.2.klo 15:00: Keskustelun yhteydessä minulle huomautettiin että Malmin kenttä aiheuttaa melunsa vuoksi noin viiden neliökilometrin vyöhykkeen, johon ei saa asuntoja rakentaa. Yhteensä lentoasematoiminta estää siis asuntorakentamisen noin kuudelle neliökilometrille Helsingissä. Jokainen voi arvioida kustannuksen.