Eilinen Hesari kertoi sekä Keskustan hallituskumppaneiden että opposiotion haukkuvan pääministerimme kaavoitusvisiota.

Matti toki puolusti omaa näkemystään, mutta päivän paras poliittinen sitaatti saatiin kuitenkin RKP:n Stefan Wallinilta.

Sinnemäki kaipasi raideyhteyttä myös Sipooseen. Rkp:n puheenjohtaja Stefan Wallin pelästyi suomenruotsalaisen kulttuuriperinnön tärvelemisestä. ”Kun pakkoliitos runnottiin läpi, luvattiin kunnioittaa kulttuuriperintöä.”

Mitämitämitämitä? Kulttuuriperintö? Pää räjähtää. Onko kiskoilla kulkeva liikenne jotenkin suomenruotsalaisuuden vastaista? Kunnon suomenruotsalainen ajaa omalla maasturilla? Mitä ihmettä Stefan oikein tarkoittaa?

Lyhyellä googlailulla löysin Wikipediasta artikkelin Knut Stjernvallista – Suomen rataverkon suunnittelijasta.

Knut Adolf Ludvig Stjernvall (8. syyskuuta 1819 – 17. huhtikuuta 1899) oli autonomian ajan merkittävin suomalainen sotilasinsinööri.[1] Hänen johdollaan rakennettiin Suomen ensimmäinen rautatie, ja hänen torjuttuaan tarjouksen tulla valituksi Suomen ministerivaltiosihteeriksi nimitettiin hänet Venäjän rautatiehallituksen päälliköksi.

17.7.1885 hänet määrättiin Venäjän kaikkien valtiollisten ja yksityisten rautateiden ylitarkastajaksi sekä Venäjän valtion rautateiden hallituksen puheenjohtajaksi.
Stjernvall loi Suomen rautateiden päärungon ja saavutti sillä merkittävän luottamusaseman Venäjän hallitsijahuoneessa. Siten hänestä tuli alan edelläkävijä myös Venäjällä, missä hänen nimensä on tuli yhtä tunnetuksi kuin Suomessa.

Eikö pikemminkin voisi sanoa rataverkon rakentamisen olevan hieno ja kunniakas osa suomenruotsalaista kulttuuriperintöä… Ja kyllä, metroa (tai jotain muuta raideliikennemuotoa) tulee rakentaa Helsingistä itään. Oikorata Porvooseen!