Vuoden ensimmäinen kaupunginhallitus ja listalla on monta isoa asiaa! Ei mitään pehmeää laskua tähän vuoteen. Koko lista liitteineen löytyy täältä.
4 V 18.1.2017, Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoitusosuuden korottaminen
Pitkinhampain: ok. Tässä ovat päättäjät ikävästi puun ja kuoren välissä.
Perusongelma on se että koko hanketta lähdettiin vetämään liian kunnianhimoisen suunnitelman kautta, jossa katsomoa kannattelevien rakenteiden määrää minimoitiin, jotta Palloliitto voisi unelmoida UEFA-matseista Suomessa. Siihen kun vaaditaan 30 000 näköalaltaan esteetöntä paikkaa. Tämä perusvalinta nostaa lähtökohtaisesti rakenteiden monimutkaisuutta ja kustannuksia. Todella turhaan heitettävää veronmaksajien rahaa.
Vastaavana ministerinä noihin aikoihin taisi olla muuan helsinkiläinen valtuutettu. Kyseessä on Palloliiton fantasia, jonka ministeriö osti ja siitä nyt sitten maksetaan. Alkuperäisessä suunnitelmassa katsomorakenteita kannattelevia pilareita oli enemmän ja toteutus halvempaa.
Säästöjä voitaisiin löytää jättämällä kaarteet kattamatta. Mutta samalla sitten taas niiden elinkaari lyhenisi ja ne pitäisi remontoida uudelleen varsin pian. Listan mukaan elinkaari olisi vain 5-10 vuotta.
Lisäksi nyt jos suunnitelmasta päätettäisiin luopua ja palattaisiin piirustuspöydälle, koko hanke viivästyisi vuosikausia ja eräs Helsingin keskeisistä tapahtumapaikoista olisi työmaana tolkuttoman pitkään.
Eli lisää rahaa vaan. Päätöksen ehtona että valtio antaa saman. Ja antaahan se. Kun pitäähän Palloliiton saada haaveilla. Todella risoo.
5 V 18.1.2017, Päätoimisten luottamushenkilöiden palkan ja työajan määrittäminen
ok. Näin tavanomaisen näköisen otsikon taakse piiloutuu tulevan pormestarin ja apulaispormestarien palkkaus.
” Pormestarin kokonaispalkka on 14 000 euroa kuukaudessa, sisältäen autoedun.
Kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen, kulttuurin ja vapaa-ajan sekä sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestarin kokonaispalkka on 10 000 euroa kuukaudessa, sisältäen autoedun.”
Vasemmistoliitto ja Perussuomalaiset löysivät toisensa tämän asian tiimoilta johtamisen jaostossa, epäilemättä tämä mielenkiintoinen allianssi tekee tänäänkin vastaesityksen. Kaikki maailman populistit, yhtykää!
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 V 18.1.2017, Vuosaaren Lokkisaarenpuiston asemakaavan muuttaminen (nro 12279)
2 V 18.1.2017, Vuosaaren Punakiventie 1 – 11:n asemakaavan muuttaminen (nro 12280)
ok. Puisto ja lisärakentamisella asuntoja noin 200 uudelle asukkaalle Vuosaareen!
3 V 18.1.2017, Raide-Jokerin tekninen asemakaava ja asemakaavan muutokset (nro 12400)
ok. Raide-Jokerin rakentaminen etenee ja nyt päätetään teknisestä asemakaavasta. Mistä? ”Teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten tavoitteena on muodostaa tilavaraus pikaraitiotienä liikennöitävän joukkoliikenneyhteyden toteutumiselle ja mahdollistaa sen toiminta.”
4 V 18.1.2017, Rakennuksen vuokraaminen opetus- ja varhaiskasvatusviraston käyttöön Kiinteistö Oy Vattuniemenkuja Neljältä (Lauttasaari)
ok! Lauttasaaren koulutilanteeseen on tulossa helpotusta 2019 kouluvuoden alusta lähtien. Vuokrahanke, joka lasketaan kokonaisuutena edullisemmaksi kuin oma uudishanke ja käynnistämisen aikataulu myös varmempi. Hyvä.
5 V 18.1.2017, Keski-Pasilan tornialueen arkkitehtuuri- ja toteutuskilpailun järjestäminen; alueen varaaminen ja kilpailun lähtökohtien hyväksyminen
Keski-Pasilan tornialuetta ponnistetaan käyntiin uudella arkkitehtuurikilpailulla. Positiivisena huomiona kilpailuehdoissa kiinnitetään paljon huomiota alueen kävely- ja kaduntason ympäristöön. Eli toivon mukaan lopputuloksena ei vain yksittäisiä torneja aavikolla.
KAUPUNGINJOHTAJA
4 Helsingin kaupungin linjaus kansainvälistä suojelua saavien vastaanoton täsmentämiseksi
Syksyllä linjasimme ilman huoltajaa saapuneiden turvapaikanhakijoiden kuntapaikkakiintiöistä. Nyt linjaamme täysi-ikäisistä. Voi olla että tulemme kiinnittämään erityistä huomiota myös lapsiperheiden asemaan.
SIVISTYSTOIMI
1 Työllisyydenhoidon Helsinki-lisän raportointi ja arviointi sekä myöntämisehtojen päivittäminen
ok. Helsinki-lisää, jota maksetaan työnantajille, jotka työllistävät vaikeasti työllistyviä, kehitetään. Muutokset vaikuttavat perustelluilta. Toimenpiteitä ovat mm. työttömyyden keston alarajan laskeminen – jolloin helpommin työllistyvätkin saisivat tukea ja tuen kohdistaminen myös kuntien velvoitetyöllistettäville.
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
4 Valtuutettu Jessica Karhun aloite homekoiran käytöstä kosteusvaurioisten koulujen korjauksissa
ok. Vastauksessa kerrotaan kiinteistöviraston kokeilleen homekoiria, mutta että ne eivät ole yksiselitteinen vastaus kaikkien sisäilmaongelmien havaitsemiseen. Jo kiinteistöjen koko tuo rajoituksia.
7 Vanhankaupunginkosken länsihaaran padon purkamisen vaihtoehtotarkastelun tulokset
Vanhankaupunginkosken padon vaihtoehtoja on selvitetty lisää. Listalta löytyy sekä selvitys mm. rakennushistoriallisen suojelun juridisesta asemasta (voitaisiinko pato purkaa päätöksenä miten helposti tai ylipäätään tuleeko mm. rakennussuojelu väliin) ja lisäksi teknisten vaihtoehtojen esittelyä.
Tekniset vaihtoehdot pähkinänkuoressa:
VE0: Padon säilyttäminen ja kunnostus
VE Nyky+: Padon säilyttäminen ja kunnostus sekä kosken itähaaran kunnostus
VE1: Padon osittain purkaminen ja kosken osittainen ennallistaminen sekä itähaaran kunnostus
VE2: Padon purkaminen kokonaan ja kosken ennallistaminen sekä itähaaran kunnostus
Näistä ymmärrettävästi Nyky+ -vaihtoehto on edullisempi. Se on myös juridisen selvityksen mukaan se, joka todennäköisimmin onnistuu. Se ei tietenkään vastaavasti palauta koskea 1800-luvun asuun eikä mahdollista kaikkien kalojen nousua jokeen. Ehkä kannattaisi tehdä nämä toimenpiteet ja katsoa tilannetta muutaman vuoden kuluttua uudelleen? Mitkä olivat vaikutukset?
8 Ryhmärakennuttamishankkeiden takaamiseen liittyvä selvitys
Pähkinänkuoressa esittelijän vastaus on: computer says no. Kaupunki ei halua ottaa kannettavakseen edes teoreettista vastuuta ryhmärakentamisen riskeistä. Valitettavasti ryhmärakentamisen esteet säilyvät silloin ennallaan.
Suurin yksittäinen este ryhmärakennuttamisen edistymiselle on rahoitus. Rakennuttajaporukat, toisin kuin isot rakennusyhtiöt, eivät saa takausta lainalleen. Pankit antavat lainan valmistuvaa taloa vastaan vasta kun talo alkaa olla jo valmis. Olisi siis tarpeen keksiä ”silta-rahoitus”, joka paikkaisi tämän muutaman vuoden aukon hankkeissa. Olemme esittäneet että kaupunki takaisi kriteerit täyttävien hankkeiden lainat tämän vaiheen yli. Näin tulemme tänäänkin ehdottamaan.
Jos kaarteet jätettäisiin kattamatta, niiden elinkaari lyhenisi ja ne pitäisi remontoida uudelleen varsin pian. Listan mukaan elinkaari olisi vain 5-10 vuotta.
Kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen betonirakentamisen uusi elinkaarimalli, koska vanhan stadionin kaarteet kestivät sentään melkein 80 vuotta.
Ei pidä paikkansa. Kyllä sitä remontoitiin usein. Viimeksi tällä vuosituhannella.
Olipas poikkeuksellisen huonosti perusteltu Vanhankaupunginkosken päätös.
Hölmöintä on se, että patoa puolustettiin ensisijaisesti kuvitelluilla sedimenteillä, ja padon purkamisen kielteisillä luontovaikutusten spekuloinneilla. Padon purkaminen parantaisi olennaisesti vesiluonnon ekologista tilaa, eikä päinvastoin. Luontovaikutusselvityksiä ei tehty vaikka niin luvattiin. Siksi päätös on ala-arvoinen.
On erittäin ikävä ettei haluttu selvittää padon purkamisen vaikutuksia, ja vedetään tällainen ratkaisu hihasta. Pato jää toistaiseksi pystyy. Toivottavasti musevoimalan turbiinit suljetaan asap, ja avataan vasta jos ja kun niihin saadaan asianmukaiset luvat! Niihin nyt vain lupia hakemaan, niin voi oikeuslaitos määrittää museoturbiinien aiheuttamat haitat ja niiden kompensoimisen. Mitään voimaloita ei pitäisi pyörittää ilman asianmukaisia lupia, ei edes museovoimaloita!
Valtuustoaloite oli padon purkamisesta. Nyt siitä oli ilmeisen hankala jo edes keskustella, koska keskeisimmät taustaselvitykset jätettiin kokonaan tekemättä. Äärimmäisen noloa! Ratkaisu perustana pitää olla tosiasioiden tunnustaminen. Valitettavasti virkakoneistolla ja päättäjillä löytynyt siihen tahtoa tai osaamista.
Aikamoinen kusetus teiltä mennä vaaleissa padon purulla, mutta nyt jättää koko kamppailu käymättä. Kari ja Niinistö tekivät jopa videon asiasta, mutta nyt ei pienintäkään elettä asian puolesta. Eipä teitä voi enää äänestää, koska jokaisessa luontoasiassa on tämä hälläväliä meininki.
Näytti Oskalan fb-seinällä kaikki kokouksen Vanhankaupunginkosken patoa koskevat kysymykset ja kommentit jääneen vastaamatta. Kuten täälläkin. Lainaan tähän Helsingin vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtajaa:
”Uskon kuitenkin, että ihmiset arvostavat sitä, kun sanotaan rehellisesti, miksi ollaan tehty se mitä ollaan tehty.”
Toivoisin Hannu Oskalan toimivan näiden sanojensa mukaisesti. Nyt tulee ikävästi sellainen olo, että patoa koskeva päätös ei kestä päivänvaloa. Vaalien alla joukko eri henkilöitä esittää kokouksen päätöksiin liittyviä kysymyksiä, johon KH:n jäsen Oskala ei vastaa sanallakaan. Yleensä poliitikolla ei ole tällaiseen varaa…