Viime aikoina asukaspysäköinti on herättynyt keskustelua useilla blogeilla. (mm. Ode, Hukkajukka, mie) Aihe on varmasti esillä myös tulevan syksyn kunnallisvaalilinjauksissa. Hyvä niin, sillä järjestelmä ei selvästikään toimi tällä hetkellä optimaalisesti.
Näin kesällä autojen lisäksi kaduilla pitäisi olla mahdollisuus säilöä myös fillareita. Tsygän raahaaminen pyöräkellarista tai rautaportin läpi on turha harmi. Miksei jokaisen talon eteen voitaisi varata ainakin yhden tai kahden autopaikan verran tilaa fillareille (ja mahdollisesti pienille moottoripyörille)? Nyt niiden säilöminen jalkakäytävillä haittaa myös jalankulkijoita.
Järjestelykustannukset eivät olisi suuret. Kaksi betoniporsasta riittäisi halvimpaan malliin. ”Deluxe”-mallissa kaupunki hankkisi painavia betonisia pyörätelineitä, joihin fillarit voisi kiinnittää rungostaan. Ei varmasti kallis sekään.
Pyörien huomioiminen katutilassa tekisi niistä jälleen asteen verran varteenotettavamman vaihtoehdon kaupunkiliikenteessä ja kannustaisi fillarin aktiivikäyttöön.
Yhden auton paikalle mahtuu helposti toistakymmentä fillaria.
Halpaa tonttimaata Helsingin keskustassa, 15m2 palsta vuokralle vain hintaan 36 Eur/vuosi. Tämä tarkoittaa tietysti asukaspysäköintiä Helsingin kantakaupungissa.
Olen ajatellut lunastaa yhden asukaspysäköintipalstan muuhun käyttöön. Ostan vanhan pakettiauton tai pick-upin ja rakennan sen päälle kasvihuoneen, jotta saan minäkin hyötyä tuosta kantakaupunkilaisille myönnetystä oikeudesta lähes ilmaiseen vuokratonttiin.
Lähdetkö osakkaaksi kasvihuonepakuun ;)