Iltapäiväkävelyllä tässä päivänä muutamana huomasin kutosen ja kasin ratikoiden kulkevan todella liki toisiaan Ruoholahdessa. Arabiassahan molemmat jo ajavat viimeiset kilometrit samoja kiskoja.
Voisiko linjat yhdistää kolmosen kaltaiseksi lenkiksi? Ainakaan kartalla tehtävä ei vaikuta mahdottomalta:
Gmapsin mukaan linjojen etäisyys toisistaan Ruoholahdessa on noin kaksisataa metriä. Vain sen verran tarvittaisiin uutta kiskoa. (Hietalahden korttelin a ja b voisivat ajaa eri puolilta.) Linjojen yhdistäminen liittäisi Kaapelitehtaan ja Ruoholahden kiinteämmin Hietalahti-Punavuori-Eira -alueeseen. Lisäksi (ottaen huomioon kävelymatkan Metrolta Kaapelille ja Metrosta maanpinnalle) matka-aika keskustaan laskisi.
Tanssin tilaselvityksessä tehdyn kyselyn mukaan vain 15% vastanneista piti Ruoholahtea Helsingin keskustaan kuuluvana (ja näin ollen sopivana sijoituspaikkana Tanssin talolle). Kiskot liittävät alueita ”henkisesti” toisiinsa – Kaapeli olisi selvästi enemmän ”keskustaa”, jos sinne pääsisi ratikalla rautatieasemalta!
Uusi valtuusto! Lisää kiskoja! Lisää linjoja! Tämä muutos voitaisiin tehdä, vaikka Jätkäsaarta jo kuumeisesti odotellaankin!
Tuo parannushan tulee tapahtumaan, kun Jätkäsaari ja Hernesaari rakennetaan. Kasi menisi silloin Crusellin sillan kautta Jätkään, ja kutonen jatkettaisiin sinne kanssa käsittääkseni. Niillä kai tulisi olemaan jopa sama päättäri.
Lisää ehdotuksia:
– nelonen haaroitettaisiin Munkkivuoreen => uutta kiskoa ei siinäkään paljoa tarvittaisi => kun Kruunuvuoren ratikkalinja valmistuu (kiskot Liisankadulle), niin samalla voitaisiin korvata bussilinja 18
– ykkönen jatkettaisiin vähintään Käpylän asemalle asti – lisää käyttäjiä ja linjan palvelu paranisi
– kutonen tai kasi toisesta päästään Koskelaan => kiskot menee jo hallille asti
– kympin jatko Huopalahden asemalle
Että olishan noita :)
Muistan JLF:stä lukeneeni, että tätä oli Jätkäsaaren linjojen yhteydessä ehdotettu, ja HKL ei tykkää ajatuksesta. Jotain sellaista että pitempien linjojen liikennöinti ja aikatauluttaminen on vaikeampaa.