Vihreä kuherruskuukausi Yhdysvaltain tulevaan presidenttiin on ohi. Obama vaatii jo ennen virkaanastumistaan Bushilta lisää toimia USA:n autoteollisuuden pelastamiseksi. Toisaalta ymmärrettävää – autoteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti kymmeniä miljoonia ihmisiä.

Bush on jo luvannut 25 miljardia dollaria hätälainoina, autoteollisuus haluaisi ainakin vielä puolet lisää. Mitä jenkit edellä, sitä eurooppalainen autoteollisuus perässä. ”Vihreämpien autojen tuotekehittelyn” nimissä eurooppalaiset valmistajat toivovat n. 40 miljardin euron tukilainapakettia.

George Monbiot pureutuu bullshitin ytimeen:

The motor companies in both Europe and the US claim they need these loans to help them go green. They will invest the money in a new generation of environmental technologies, which will allow them to meet the efficiency standards their governments are setting. There is more joy in heaven over one sinner who repents … but how strange this green enthusiasm seems, now that there’s the smell of public money in the air. For the past ten years the car manufacturers have driven every useful green initiative into the wall.

In 1998 European car makers promised to show that they could cut their greenhouse gases voluntarily. By the end of 2008, they pledged, they would reduce the average emissions produced by their cars from 190 grams of carbon dioxide per kilometre to 140. How well have they done? By the end of last year they had cut average pollution to 158g/km across Europe(3) and 165g/km in the UK(4): they will miss their target by some 40%.

Discerning, only ten years too late, that lobby groups’ promises are worth as much as a share in Lehman Brothers, in 2006 the European Commission announced that it would set compulsory standards: by 2012 all manufacturers would have to reduce their average CO2 emissions to 120g/km. It looked like progress, until you remembered that 120g was the target proposed by the EU in 1994, to be met by 2005(5). It was repeatedly delayed by industry lobbying.

Autoteollisuus on itse ajanut itsensä pussiin. Pienemmät keskipäästöt ovat saavutettavissa helposti ilman mitään uutta kehitystyötä – pitää vain rakentaa pienempiä, kevyempiä ja vähemmän kuluttavia autoja.

Paljon laina-apua tehokkaampaa olisi nykyistä tiukempi vero-ohjaus kuluttajille. Suomen sinällään oikean suuntainen autoverouudistus oli aivan liian löysä: se laski veroa autoille, joiden päästöt alittivat 220g/km, vaikka tavoitteen tulisi olla 130g/km luokkaa ja markkinoilla on jo nyt autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat luokkaa 90g/km.

Tukea ei tule myöntää, kaatukoon kannattamaton teollisuus. Nyt on aika tiukentaa (auto)verotusta. Kummallista, miten liberaalin markkinatalouden hyödyistä saarnataan, mutta kun ”näkymätön käsi” alkaa toden teolla ohjata kulutusta järkevämpään suuntaan, niin periaatteet unohtuvat.

Edit: HS uutisoi Euroopan autoteollisuuden vaikeuksista. Mukana oli myös taulukko alan työpaikoista:

 

autoteollisuus

 

Tuskan ymmärtää, mutta sitä ei tarvitse hyväksyä. Ottaen lisäksi huomioon sen, että kahden suurimman jäsenmaan talous on noin tiukasti riippuvainen autoteollisuudesta EU varmaankin myöntyy vaatimuksiin.