Kalevankadun Mannerheimintien pää on vähitellen kuoriutunut rakennustelineiden alta: 2/3 kadusta on autoramppia ja jäljelle jäänyt pätkä ennen Yrjönkatua on sitten varmaankin sitä kauankaivattua ”kävelykeskustaa”.
Mukavaa, että edes näin. Kalevankadun ravintoloiden (mm. Baker’s, U Kaleva, Kosmos) ei luulisi lisääntyvästä kävelijöiden määrästä kärsivän.
Pätkä on myös hyvä lähtökohta kävelykeskustan laajentamiselle. Eerikinkatu on jo nyt Fredalle asti käytännössä yksikaistainen. Miksei koko alueesta Tornilta Coronan nurkalle voitaisi tehdä autotonta? Tai ainakin pihakatua. Näin Hotelli Torniinkin pääsisi autolla yhä tarvittaessa.
Yrjön-, Kalevan ja Eerikinkatujen autoton vyöhyke yhdistäisi luontevasti Kampin keskuksen aina Ruttopuistoon asti.
Sitten vain enää hitunen poliittista rohkeutta ja Pohjois-Espan liikenne poikki ja ”kävelykeskusta” ulottuisi Kauppatorilta Kamppiin.
Ainahan sitä saa uneksia.
Kannatan etenemistä pihakatu-linjan mukaan. Sille tunnutaan olevan suopeampia toisen keskisuuren helsinkiläisen vaikuttajaryhmän piirissä. Suuresta ryhmästä en tiedä.
Onko kävelykatu uusi feminismi? Tyyliin: ”En ole feministi, mutta kannatan tasa-arvoa.”… Jos käytännössä lähes sama lopputulos saadaan aikaan puhumalla pihakaduista, niin silloin pitää ryhtyä ehdottomasti puhumaan pihakatukeskustasta.
Kalevankatu on muuten ihan hyvä, lempikatujani, mutta jalkakäytävät voisivat olla leveämmät. Riittäisi että siitä tehdään malliin Yrjönkatu yksisuuntainen Albertinkadulta alkaen, paitsi että toiseen suuntaan eli Albertinkadulta voi ajaa keskustaan päin. Toiseen suuntaan pääsee viereistä Lönrötinkatua ja Yrjönkatua.
Tämä muuten mukaan meidän proggikseen!
Kas tämmönenkin on tullut joskus ideoitua. Hyvä idea! Hyvä minä!