Hienoa! Vihdoin! Jihuu! Kuka väittää että Vihreillä ei olisi merkitystä?
Demareiden ulosmarssin jälkeen viikonlopun budjettiväännöissä saatiin aikaiseksi ensimmäinen asukaspysäköintimaksun nosto 15 vuoteen! Ensi vuonna asukaspysäköintitunnus maksaa 100€, mutta se on toivottavasti ostettavissa kuukausittain.

Kännykuva "asukaspysäköidystä" "kulkuneuvosta" Töölössä - tämä kärry ei varmasti ollut liikkunut kuukausiin.
Päätös on oikean suuntainen mutta riittämätön. Kuten Ode jo ehti mainitsemaan, kuukausimaksu jää yhä aivan liian alas että esim. kesäautot kannattaisi aina siirtää landelle lojumaan talven ajaksi.
Mutta, kuten jo todettua, hyvä että ”pää saatiin auki”. Tästä on hyvä jatkaa tulevina vuosina. Kyllä sen kuukausimaksun tulisi olla vähintään 20€ jotta maksulla olisi todellista ohjaavaa vaikutusta.
Hämmentävää kyllä HS:n keskustelupalstalla oli esitetty aiheen tiimoilta ihan hyviäkin ajatuksia!
Samalla voisi ottaa mukaan auton pituudesta riippuvan hinnan, koska suurin osa asukaspysäköintipaikoista on kadunvarsipaikkoja. Esim. 25 euroa/metri -hinnoittelulla päästäisiin samaan summaan, ja ohjaisi autonhankintaa keskusta-alueelle sopivampiin pieniin autoihin. Rekisteritiedoista saa pituuden suoraan, porrastus esim. 10 cm:n välein.
Erinomainen idea! Kyllä näillä kaduilla pitäisi suosia enemmän Smartteja ja mopoautoja kuin kaupunkimaastureita. Ainakin Japanissa ”mopoautoja” varten on olemassa alempi veroluokka, jonka ansiosta mikroautoja kaikkiin tarkoituksiin näkyykin liikenteessä todella paljon.
Aiemmin aiheesta tällä blogilla mm:
– Asukaspysäköintiluvat myyntiin huutokaupalla
– Asukaspysäköinti myös fillareille
– Lumi ja autot
– Pysäköinnistä
Olisiko idea sittenkään hyvä? Eikö säästyvä tila johtaisi melko lineaarisesti autojen määrän kasvuun? Tämä taas ehkä söisi isokulutuksisten autojen vähenemisen suoman päästösäästön?
Paikassa, jossa tila on niukka, kuten Helsingin keskusta, vain pysäköintitilan vähentäminen vähentäisi suoraan autoilua. Autokannan fyysinen pieneneminen vain lisäisi sitä. Ehkä.
Ehkä näinkin. Toisaalta pienemmät autot joka tapauksessa kuluttavat vähemmän löpöä, aiheuttavat vähemmän päästöjä ja meteliä sekä ovat keskimäärin turvallisempia pyöräilijöille ja jalankulkijoille.