Ollaan menossa huomenna Joensuuhun keikalle Mahti-Festivaaleille. Varmasti kivaa. Sunnuntaina pääsee taas hiukan improvisoimaankin.
Aloin eilen järjestellä kahden yhtyeen jäsenen liikkumista Karjalaan ja takaisin. Ohessa hintavertailu:
Kulkuneuvo | Hinta | Matkan kesto |
VR | 242€ | 0,5h+4,5h+0,5h = 5,5h |
Finncomm | 192€-276€ + 20€ (matkat kentälle) | 1h+1h+0,5h = 2,5h |
Linja-auto | 210,4€ | 7,2h – 11h |
Henkilöauto | 100€ (bensa) + 90€ (vuokra) = 190€ | 6h |
Huomionarvoista mielestäni on se, että lentämällä pääsee halvemmalla kuin junalla, jos olisin vain älynnyt varata liput pari viikkoa sitten. Ja nytkään lennot eivät ole kuin muutamia kymppejä kalliimpia. Ja aikaa säästyy noin puolet – jos laskee omalle ajalleen yhtään minkäänlaista arvoa, on lentäminen paras kulkumuoto.
Henkilöauto on silti ehdottomasti edullisin. Vaikka en autoa omistakaan, niin auton vuokra (45€/päivä) ja bensat eivät millään maksa yhtä paljon kuin kahden hengen junamatkat. Jos meitä olisi matkaamassa tuonne kolme tai neljä, niin autoilu olisi ainoa järkevä vaihtoehto. Silloin voisi ”kannattavasti” vuokrata vaikka vähän paremmankin auton.
Siististi soolit Express Bussit käyttävät matkaan vähintään 7 tuntia 10 minuuttia.
Mutta oikeasti Valtion Rautatiet. 60,5€ yhteen suuntaan per matkustaja. 121€ Joensuuhun ja takaisin. Air Berlin myy lentoja Hampuriin alta viidenkympin. Täytynee ryhtyä keikkailemaan Keski-Euroopassa. Sinne näköjään pääsee halvemmalla.
Voi VR! Rakastan sinua, mutta teet siitä niin vaikeaa!
Pidetään raiteet valtiolla, mutta kilpailutetaan liikenne. Lopetetaan harvaanajettujen reittien subventoiminen suosittujen reittien tuotoilla ja siirretään ne sen sijaan suoraan budjettitukeen. Lopputulos: HKI-Joensuu-HKI ehkä 100e(?) HKI-TRE 20e?
Emmä tiä. Lensin ite sitte takas. Kokonaismatka-aika alle kolme tuntia ovelta ovelle. Puolet junasta ja sama hinta.
Eilen puolisko tuli Kokkolasta junalla. IC tietysti myöhässä, ulkona pakkasta parikymmentä astetta. VR:n henkilökunta ilmoittaa aseman aulassa odotteleville että ”Me suljetaan tää asema nyt, menkää ulos.”. Joku neropatti oli varmaan suunnitellut että viimeisen junan jälkeen aula menee kiinni.
Siinä sitten pakkautui väki vartiksi tuulikaappiin ja ne jotka ei sinne mahtuneet ulos värjöttelemään.
Kaikki kunnia valtion rautateille ja julkisille palveluille yms. Mutta pakko on esittää kysymys: Mikä yksityinen yritys voisi kohdella maksavia asiakkaitaan noin?