Anni Sinnemäki herättelee blogissaan keskustelua kilometrikorvauksista.
Moni seikka viittaa siihen, että nykyinen korvaus on ylikompensoiva eli isompi kuin käytöstä aiheutuvat kulut. Näin on vaikka lähdettäisiin siitä, että auton hankinta tulee jotenkin näkyä korvauksissa. Korvaussumma on kasvanut samaan aikaan kun autojen keskihinnat ovat laskeneet, huoltovälit pidentyneet ja autojen keskimääräinen bensankulutus on kääntynyt laskuun.
Junalippu Tampereelle maksaa 29,10€, bussilippu 24,60€. Kilometrejä kertyy 176, eli kilometrikorvaus olisi 79,2€.
Käväisin muutama kuukausi päiväseltään Tampesterissa autolla, kun piti roudata kookkaita huonekaluja. Diesel-farmariauton vuokra päiväksi oli 45€ ja dieselit maksoivat noin 40€. Jos olisin saanut matkakorvaukset koko matkalta, olisi kulujen jälkeen rahaa jäänyt yli 73,4€ (158,4€-85€).
Toki vuokrakärryni oli halvemmasta päästä, mutta tulos pysyy kannattavana huomattavan paljon laadukkaammallakin vuokra-autolla, saati sitten yksityiskäyttöön joka tapauksessa hankitulla omistusautolla. Miten tämä on mahdollista?
Kilometrikorvaus on selvästikin liian suuri. Se korvaa sellaisen auton pääoma- ja käyttökuluja, joka yhä harvemmalta löytyy. Nykyistä pienempi kilometrikorvaus paranataisi julkisen liikenteen kilpailuasemaa, vähentäisi pitkän matkan pendelöinnin houkuttelevuutta ja mahdollisesti vaikuttaisi myös autokantaan.
Itseasiassa Soininvaarakin on saman kysymyksen äärellä. Huomaa erityisesti kommenttiraita. http://www.soininvaara.fi/2010/08/10/3307/comment-page-1/#comment-78030
Tuanoin, autoilun vähentäminen sinänsä on ihan hyvä maali, mutta noiden kilometrikorvausten suhteen tulee mieleen semmoinen aspekti, että ajaminen kyllä käy työstä – sitä enemmän mitä pidemmän matkan ajaa. Julkisissa taas ei tarvitse keskittyä muuhun liikenteeseen, tielläpysymiseen, sääolosuhteisiin, perillelöytämiseen – siellä voi vaikka nukkua, tai oikoa jäseniään pysäyttämättä kulkuneuvoa.
@Oliver: No sitä suuremmalla syyllä sitä ei ole syytä erikseen tukea. Vaikka ajaminen käy työstä se ei ole työtä, joka pitäisi korvata rahallisesti.
Nyt en osaa ottaa kantaa siihen onko km-korvaus todella liian suuri, mutta olin tähän asti kuvitellut että (bensan lisäksi) siihen on laskettu käyttökuluja mm. vakuutuksista, autoverosta, katsastuksista, jne. Joitain vuosia sitten jokin instanssi julkaisi tilastoja siitä mitä auton käyttö (liki) oikeasti maksaa per kilometri, ja silloin ne olivat muistaakseni hyvin yksi yhteen korvauksen kanssa. Tai ehkä ne julkaisee vieläkin. Kai siinä oli jokin keskiarvo ajokilometreistäkin vuodessa, pitää vissiin ruveta googlaamaan.
Periaatteessa vanhemman auton käytöstä pitäisi maksaa enemmän, sitä pitää korjatakin jatkuvasti ;-) No, ei kai. Mun rouskustani ei ole edes velkaa enää.