Näpsäisin oheiset kuvat keskiviikko-iltana Rytmin edustalta. Fillareita sikin sokin miten sattuu.

Ei hyvä. Pyörät eivät pysy ehjänä ja jalkakäytävä on niin kapea että esim. lastenvaunujen kanssa on jo hiukan hankalaa.

Usein henkilöautojen kadunvarsipysäköintiä perustellaan tarpeella päästä asioimaan kivijalkakaupoissa. Rytmin edessä oli vähintäänkin parikymmentä tsygää. Eikö sama yrittäjyyttä tukeva logiikka koske myös pyöräilijöitä? Baareissa autoilijat ovat harvemmin niitä kaikkein tuottoisimpia asiakkaitakaan…

Entä jos henkilöauton kadunvarsipaikka olisi muutettu fillaripaikaksi? Yhden auton viemälle tilalle, 5m*2,5*m=12,5m2, saisi helposti laitettua paikat yli kymmenelle polkupyörälle. Kuvasta näkee hyvin, kuinka paljon enemmän tilaa auto vie.

Mitä tulisi tehdä? No, ehdotus valtuustoaloitteeksi:

”Kantakaupungin yrittäjille tulee antaa mahdollisuus anoa ko. yrittäjien liikkeiden sisäänkäynnin lähellä sijaitsevien autopaikkojen muuttamista polkupyöräpaikoiksi. Tämä muutos voi olla väliaikainen, esim. vain ”kesäkuukausia” (toukokuu-syyskuu) koskeva.”

Mielestäni olisi hyvä, että tällaisia fillariparkkipaikkoja ei saneltaisi ”ylhäältä päin”, vaan yrittäjät voisivat tarpeidensa mukaisesti anoa muutosta. Kaikille liiketiloille pyöräparkki ei varmastikaan ole tarpeellinen – vaikea kuvitella että kukaan keittiön pöytää polkupyörällä siirtelisi. Sen sijaan esim. Uudenmaan-, Eerikin, Vaasan-, Mäkelän-, Helsingin-, Flemingin-, Kalevan- ja Annankadun ravintoloita voisi varmasti kiinnostaa.