Autoton päivä on kaunis idea – joukkoliikenteen ja pyöräilyn edistäminen on hyvä tavoite. HSL:kin on mukana alennetuin hinnoin:
- yhden kunnan sisäinen lippu aikuinen 1 €, lasten lippu 0,50 €
- kännykkälippu Helsingissä 1 €
- seutulippu tai 2 vyöhykkeen lähiseutulippu aikuinen 2 €, lasten lippu 1 €
- 3 vyöhykkeen lähiseutulippu aikuinen 3 €, lasten lippu 1,50 €
Tietysti jos halvempien hintojen oletetaan houkuttelevan lisää matkustajia, niin voi kysyä, mikseivät hinnat ole jatkuvasti alhaisempia… Itse uskon hyvän palvelutason olevan jo nykyisellään keskimääräiselle palkansaajalle kohtuullista hintaa merkittävämpi syy käyttää julkisia kulkuvälineitä.
Hyvä kysymys on kuitenkin se, miksi autotonta päivää vietetään syyskuun lopulla kun Suomessa on takuuvarmasti kurjat kelit ja fillarillakin liikkuvat vain jo valmiiksi uskossaan vahvat.
Tiedän että autoton päivä on kansainvälinen tapahtuma, mutta jos autoton päivä ei näy kunnolla Helsingissäkään, niin miksi ihmeessä meidän pitäisi välittää siitä kansainvälisyydestä? Arkiliikenne on paikallista eikä globaalia.
Paljon parempi idea olisi järjestää keväämmällä autoton viikko. Toukokuussa voitaisiin herätellä ihmiset ottamaan fillarit talvivarastoista ja kevätauringossa bussin odottelukin on miellyttävämpää. Ja jos edullisemmat lipunhinnat olisivat voimassa päivän sijasta vaikkapa viikon, niin julkisen liikenteen käyttöhän saattaisi jäädä tavaksi!
Nykyisellään autoton päivä on vain huono vitsi, joka muistuttaa autoilijoille siitä kuinka kurjaa elämä oli ennen auton hankkimista.
HSL ei käytä omia rahoja, joten helppohan se meidän yhteisiä varoja jakaa. Vakavasti, koko autoton päivä, jms, tempaukset ovat munattomia, houkuttelevaa kuin kädenlämpöinen vanha väljähtänyt tuoppi olutta.
Ei kai kukaan todellakaan kuvittele että edes espoolainen ökymaasturimerkonomi jättäisi peltilehmänsä varastoon, kun saa huikean 1€ alennuksen työmatkastaan. Kuten tuossa Osmon palstalla joku kirjoitti, niin jos 0,43€/km maksavaa yksityisautoilijaa haluaa julkiseen, niin kyllä siinä jotain muuta tarvitaan kuin reittioptimointeja ja keskenään hymistelyä. Tietysti jos mitään todellista halua tai tarvetta ei edes ole tarjota vaihtoehtoa omalle autolle, niin tällä setillä menee oikein hyvin.
Hieno autoton päivä muuten minulla. Päivän uutiset kertoivat bussin alle jääneestä ja teholle päässeestä miehestä, ja oma ratikkaodotus klo 19.00 kieppeillä kesti 35 min, vaikka vuoroväli on 12 min. Omalla autolla….
Jaa, itse kuljen vuoden ympäri polkupyörällä töihin. Ensinnäkin, koska sen viiden kilometrin matkan taittaa nopeiten kaupungissa pyörällä. Toisekseen pyörä on halvin ja energiatehokkain ihmisen keksimä liikenneväline. Ja kolmannekseen, koska pyöräilijällä ei ole pysäköintiongelmia.