Harmaa talous on ikävää, eikö niin? Pahapahapahapahapahaa. Ei vastaväitteitä? Hyvä. Siinä tapauksessa sitä tulee torjua! Kaikki mars taistohon!

Mitä pitäisi tehdä? No, tiedossa on tehokkaita keinoja, jotka puuttuisivat mm. sijoittajien veronkiertoon, joka aiheuttaa Suomelle vuosittain arviolta noin 800 miljoonan euron tappiot. Valkokaulusrikollisten harmaa talous on siis pimeää pitsaa kertaluokkaa suurempi ongelma. Kansainvälisen sijoitustoiminnan veronkiertoon ei kuitenkaan voida puuttua syistä, jotka jokainen voi päätellä itse Susanna Kuparisen ja Jari Hanskan tutkivan journalismin urotöistä viime keväältä.

Jos asialle ei siis oikeastaan voida tehdä mitään, mutta jotain kuitenkin tartteis tehrä, niin mitä silloin voidaan tehdä? No tietenkin järjestää mainoskampanja. Valistetaan kansa, sijoittajat ja pimeät yrittäjät kuriin ja nuhteeseen. Hyvät naiset ja herrat, ärade medborgare, rakkaat lukijani, saanko esitellä: mustatulevaisuus piste fi

Sivuilta löytyy sekä faktatietoa, tietovisa että dekkarimuotoinen kertomus harmaan talouden kiroista. Pieni näyte tuosta salapoliisikirjallisuuden merkkiteoksesta:

Jeriko ei hievahtanutkaan tuolilta vaan pössytteli savuja piipustaan. Zabiko tapitti häntä kärsimättömänä, muttei kehdannut hoputtaa tätä päämajasta lähetettyä poliisitarkastajaa.

– On paljastunut uutta tietoa, Jeriko lateli hitaasti, poliisipäällikköön katsomatta.

– Mitä helvettiä, Zabiko hiiltyi. – Selvä tapaus, tehtävä hoidettu, homma pulkassa, kaikki hyvin. Tristana, mitä pelleilyä tämä on, hän kiljui pää punaisena.

– Korruptio ei ole pelleilyä, Tzara vastasi.

Eikä siinä vielä kaikki! Pakettiin kuuluu tietenkin nykyaikana myös Facebook-härpätin, jossa saa ”seikkailla harmaan talouden kaupungissa”. Kokeillaanpas.

Ironiseen c64-tyyliin toteutettu peli varmasti tepsii ironiseen nuorisoon! Tämän pelin jälkeen alvit tilitetään kiltisti! Kuvan keskivaiheilla on pelin lippalakkipäinen protagonisti, jota voi liikutella nuolinäppäimillä. Ohjataanpa kaveri pitsalle.

Mikähän mahtaisi olla oikea vastaus? Kyl on kauheen vaikia tämä peli.

Jahas. Pidemmälle en viitsinyt ”peliä” nakutella. Eiköhän tyylilaji jo tullut selväksi.

On tietysti aina saavutus, jos mainoskamppanja herättää tunteita. Harvemmin kuitenkaan tavoitteina lienee myötähäpeä ja voimaton raivo. Kenelle kampanja muka oli suunnattu? Mitä sillä oletetaan saatavan aikaiseksi?

Kampanjan tilaajat, eli Sisäasiainministeriö, Poliisi, Akava, Eläketurvakeskus, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Rakennusliitto, STTK, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Oikeusministeriö, Tulli, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Finanssialan Keskusliitto, Palkansaajajärjestö Pardia, Rakennusteollisuus RT, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Sosiaali- ja terveysministeriö, Verohallinto, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Kiinteistöpalvelut ry, Palvelualojen, ammattiliitto PAM, SAK ja Suomen Yrittäjät voivat onnitella itseään ja toisiaan. Kylläpä tulikin paiskottua hevisti duunia! Harmaasta taloudesta on otettu oikein kunnon niskalenkki!

Sitä rahallisesti suurinta veronkiertoa – kansainväliseen sijoitustoimintaan liittyvää – ei saitilla edes mainittu.

Mutta nyt on sitten tehty jotain vaikka oikeastaan ei tehty mitään. Näin se käy. Kymmenen pistettä ja harmaapapukaijamerkki.