Eilen saatiin todella hienoja uutisia Euroopan raideliikenteestä: Baltian maat ja Puola sopivat Rail Baltica -hankkeen toteuttamisesta! Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2013 ja valmista pitäisi olla 2020. Silloin Tallinnasta pääsee luotijunalla Varsovaan ja muutaman vuosikymmenen kuluttua todennäköisesti samalla junalla vielä Berliiniin, Pariisin, Lontooseen tai Madridiinkin saakka!
Erityisen merkittäväksi tämän hankkeen tekee se, että kiskot tullaan jatkamaan jonain päivänä, todennäköisesti aiemmin kuin myöhemmin, myös Tallinnasta Pietariin. Haluaako Helsinki jäädä silloin pistoraiteen päähän Pietarista vai olla välietappi viiden miljoonan ihmisen suurkaupungin ja Euroopan välillä?
Suomi ja erityisesti Helsinki ei saa jäädä lätäkön taakse ruikuttamaan!
Helsingin ja Tallinnan välille on rakennettava rautatietunneli.
EU rahoittaa Rail Balticasta lupausten mukaan noin 85% – se kun on eräs EU:n keskeisimmistä liikennehankkeista ja lisäksi edistää vielä erinomaisesti EU2020:n ilmasto-, energia- ja kilpailukykytavoitteitakin! Win-win-win-win!
Annoin anonyymin virkamieslähteen kertoa itselleni että niin haluttaessa EU:n aluekehitysrahastoista ja TEN-T -hankkeista voisi rautatietunnelin kaltaiseen projektiin löytyä suuriakin summia. Nyt tarvitaan poliittista tahtoa! Miksei Helsingillä ole ainuttakaan virkamiestä edistämässä hanketta täyspäiväisesti?
Jos Helsinki aikoo tulevaisuudessa kilpailla Itämeren muiden metropolien kanssa, on supernopea raideyhteys välttämättömyys eikä vain turhaa haihattelua.
Wikipedia Suomen raideleveydestä:
”Standardista poikkeavan raideleveyden vuoksi junayhteyttä länteen on vaikea saada merkittävässä määrin toimimaan ja vaunujen kuljettaminen junalautoilla ei samasta syystä ole laajassa mitassa kannattavaa.Poikkeava raideleveys vaikeuttaa myös rautatietoiminnan kilpailuttamista, sekä nostaa hankinta- ja ylläpitokustannuksia.”
Toisaalta tuo sama ongelma on Puolan ja Liettuan rajalla. Jos uusi rata tehdään keskieurooppalaiseen raideleveysstandardiin ja yhteys ei jatku Helsingistä samalla junalla, niin mikä ettei.
Näin se tulisi tehdä.
Tiedot kuolemastani ovat ennenaikaisia.
Euro valuutta.
Rail Baltica on hieno juttu, mutta ei se liity Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen, vaan Suomen, Baltian ja Länsi-Euroopan väliseen. Eivät pietarilaiset ryhdy matkustamaan Länsi-Eurooppaan junalla sen paremmin Helsingin kuin Tallinnankaan kautta, sillä Pietarista on jo suora junayhteys Varsovaan ja Berliiniin Minskin kautta.