Helsingin keskustan pyörätie- ja pyöräkaista-verkosto laajenee jatkuvasti; tänä kesänä otetaan käyttöön sekä pyöräkaista Stockmannin nurkalta Kaivokadulle että Töölön- ja Ruoholahden yhdistävä superväylä Baana.
Verkoston perusongelma on kuitenkin se että se ei ole yhtenäinen eikä johdonmukainen. Paraatiesimerkkinä voisi pitää Sokoksen korttelia; sen kohdalla kaikki pyöräväylät joko katoavat tai tekevät järjettömän mutkan.
Jos Sokosta lähestyy Rautatieaseman suunnasta tarkoituksena mennä vaikkapa Foorumille tai Kampin suuntaan, tekee ”virallinen” pyöräreitti aivan järjettömän mutkan Postitalon kautta. Pyörätieltä ei ole edes kunnollista poistumisreittiä autokaistalle.
Jos taas pyöräilee Kolmen sepän suunnasta, loppuu upea pyöräkaista kuin seinään: Sokoksen edessä on yhä jopa kadunvarsipysäköintipaikkoja vaikka maan alla riittäisi tilaa.
Pyöräilyn suosion kasvulle fillariväylien johdonmukaisuus ja yhtenäisyys ilman odottamattomia katkoja ja kiertolenkkejä on äärimmäisen tärkeää. Ja Sokosta keskeisempää keskustaa saa hakea.
Ratkaisutkaan eivät ole vaikeita tai kalliita. Rautatieaseman eteen täytyy vain rakentaa pyörille luiska ja raivata pyöräkaista Mannerheimintielle saakka, yhteensä noin 50 metriä.
Mannerheimintien puolella taas pitää vain poistaa muutama pysäköintipaikka ja vetää bussipysäkkiä metri sisäänpäin.
Seuraavalla valtuustokaudella polkupyöräväyliä täytyy tarkastella kokonaisuutena. On turha rakentaa 50 metrin pätkiä pyöräkaistoja minne sattuu mahtumaan jos kokonaisnäkemys puuttuu – ilman johdonmukaista, helposti ajettavaa ja turvallista kokonaisuutta pyöräilyn osuus Helsingin liikenteestä ei tule nousemaan tavoitteen mukaiseen 15%:iin.
Hyviä ja kannatettavia ajatuksia. Lisäksi kun saisi Rautatieaseman ali menevän tunnelin pyöräilykäyttöön, eli toisessa päässä on nyt portaat.. niistä luiska ja jo helpottaisi Rautatieaseman edessä sompailu ruuhkassa, myös kävelijät varmaan tykkäisivät kun pyöräilijöillä olisi toinenkin reitti.
Joo, olen ihmetellyt aivan samaa. Etenkin kun Baana tuo nyt väen suoraan Ruoholahdesta Töölönlahdelle, niin ei puutu enää kuin yhteys kiskojen ali tai yli ja Kalliosta Ruoholahteen pyöräilee hujauksessa.
se GNB sosyete sivil sa a ki te mande pou blan vinn nan peyi a preval pa gen anyen pou we ak sa tout neg kap pale la yo se yo menm ki lakoz blan an tounen kounye a nap voye pye bann nen fret pa pale blan an mal pale tet nou mal pito bann san wont blan pat anroyi&vsqua;w se ou ki te mandel
Periaatteessa kai linnulaulusta pääsee kallioon päin, mutta reitti ei ole kovinkaan järkevä pienen kierron takia. Miksi Baanaa ei rakennettu niin, että Tokoin rantaan pääsisi alikulkutunnelin kautta? Varmaan joskus tulevaisuudessa kun junaliikenne siirretään ilmeisesti Pasilaan kunhan pisararata valmistuu tämä olisi mahdollista. Mutta tuntuu käsittämättömältä, miksi tuo rautatieasemalle tuleva alikulkuyhteys on toisesta päästään kiinni sanomatalossa ja siellä on nuo portaat.
Pyöräalikulusta Baanalta Kaisaniemen puistoon on olemassa suunnitelma. Rahoituksesta ei sen sijaan vielä ole varmuutta, koska tuo kuitenkin maksaa hiukan.
Helsinki on vain suunniteltu tällaiseksi. 1200 kilometriä pyörätietä ei voi olla väärässä (sehän se pyöräilyn mittari on ainakin hel.fi ksv.fi/pyöräily sivujen ensimmäisinä huomioina)
Na***la hoiti järjettömyyttä 70-luvulta 2009 saakka, siis ketä saammekaan syyttää?
Sokoksen edessä manskulla riittää, että jatketaan sekaliikenteessä polkemista. Mutta kun jalkakäytävälle on ihan pakko ajaa. On kypärä, trikoot, maantiepyörä, mutta käytös kuin paviaanilla.
Nyt en kyllä ”jari” ymmärtänyt yhtään tota sun viimeistä heittoa Kyllä ainakin allekirjoittanut ajaa aina ajoradalla. Ja nimenomaan useimmat ”trikoo-pellet” myös. En mä muista nähneeni Sokoksen edessä juuri ketään pyöräilemässä jalkakäytävällä, siinä on niin paljon kävelijöitä että sekaan ei vaan kertakaikkiaan mahdu. Ja hyvä niin.