Olen yhä aivan fiiliksissäni Baanasta. Se on ihan loistava uusi reitti pyöräilylle Helsingissä ja tulee vaikuttamaan varmasti koko kantakaupungin pyöräilyväylien edistymiseen.
Samalla Baana tuo kuitenkin esille myös perusongelmia. Kun tunnelista tupsahtaa Töölönlahdelle loppuu johdonmukainen pyörätie useampaan suuntaan jo parin sadan metrin jälkeen. Kaikkein turhin puuttuva pätkä on Finlandia-talon takana. Reittiä Töölönlahdelta Baanalle tai keskustaan käyttää päivittäin tuhansia pyöräilijöitä.
Turhin aukko Finlandia-talon takana oleva reitti on siitä syystä että ratkaisu on todella yksinkertainen. Ei tarvita maansiirtotöitä, kivimiehiä, tunneleita, siltoja tai edes sitä kuuluisaa koko Euroopasta loppunutta punaista asfalttia.
Tarvitaan vain kanisterillinen maalia ja lupa maalata pyöräkaistat parkkiksen halki.
Tiedän kyllä että Töölönlahdelle on olemassa asemakaava, jossa, jahka koko alue valmistuu, määritellään oikein hienot pyöräväylät. Se ei kuitenkaan lohduta nyt. Onko olemassa mitään hyvää syytä, miksei ongelmiin ei voitaisi tarttua tarpeen vaatiessa nopeastikin? Kustannuksista ei pitäisi ainakaan jäädä kiinni. Tässä olisi hyvä paikka kaupungin hallinnolla näyttää joustavuutta ja reagointia!
Mä just tänä aamuna tosta ajaessa funtsin, että mitä jos maalaiskin siihen vaan jumalattomasti pyöränkuvia? Ne tois samaa jatkuvuutta ja selittäis reitin. Se katu kun on kapemmillaan sen verran kapee, että 2-suuntanen pyörätie ja 2-suuntanen ajorata ilman reunakiveä välissä tuntuu vähän hazardilta.
Mutta jotain siihen kyllä tarvii, se on selvää.