Tänä keväänä on naftaliinista jälleen kaivettu ajatus rakentaa Hakaniemeen torin alle parkkihalli. Perusteluna on ollut Hakaniemen elävöittäminen”. Ja mikäpä siinä jos halli syntyisi yksityisellä rahalla. Vaan kun ei synny, vaan kaupunkilaisten yhteistä rahaa tarvittaisiin hankkeeseen noin 8-10 miljoonaa. Lisäksi kaupunki olisi hankkimassa 100 hallista parkkipaikkaa noin viidellä miljoonalla. Yhteensä semmoinen 13-15 miljoonaa euroa.

Kaikkein kummallisinta koko keskustelussa on mielestäni ollut se miten Hakaniemen parkkihallista puhutaan käänteentekevänä uutuutena. Nyt muuten elävöityy ja huolella! Torin alla kun on jo nyt pysäköintilaitos. Ai missä häh? No tätä luiskaa myöten Merihaan suunnasta:

Tai hissillä tästä pömpelistä, jonka seinästä saakin jo aavistuksen siitä mitä torin alla piilee:

Hallista löytyy mm. lasten leikkiluola, ammattiurheilijoiden kuntokeskus, aerobicciä, sähly-, futsal ja sulkapallokenttiä ja kuntosali.

Ja ainiin. On siellä parkkihallikin.

79-paikkaisen parkkihallin osuus on merkitty kartassa sinisellä, sählykentät oranssilla. Kuntokeskus ei näy kartassa ollenkaan, mutta se sijaitsee parkkihallin ”alapuolella”.

Jutun juju on siinä että koko halli voisi olla parkkikäytössä, mutta koska alueella oli enemmän kysyntää sählylle kuin markkinahintaiselle pysäköinnille, säilytetään luolassa enimmäkseen kaikkea muuta kuin autoja. Jos kartan oranssit alueet muutettaisiin jälleen pysäköintikäyttöön, voitaisiin halliin pysäköidä hiha-arviona noin 150-180 autoa lisää. Tämä on siis 50-80 paikkaa enemmän kuin mitä Hakaniemeen oltaisiin saamassa yleiseen käyttöön uuden hallin myötä.

Hakaniemessä selvästikin on enemmän kysyntää leikkiluolalle ja sählykentille kuin markkinahintaisille pysäköintipaikoille. Miksi ihmeessä tilanne muuttuisi radikaalisti muutaman tulevan vuoden aikana? Eikö esim. Pisara-radan tuomien 79000 päivittäisen matkustajan voisi kuvitella pikemminkin lisäävän palvelujen kysyntää?

Minun on todella vaikea ymmärtää miksi hanketta ajetaan kuin käärmettä pyssyyn vaikka alueen yrittäjätkään eivät siitä suuremmin piittaa? Ja jos maanalaisia parkkipaikkoja välttämättä halutaan lisää, niin sitten voidaan ottaa ne jo olemassaolevat paikat alkuperäiseen käyttöön.

Torilla voitaisiin kymmenen vuoden jahkaamisen jälkeen kokeilla elävöittämistä elävöittämällä – luomalla tilaa ihmisille – eikä rakentamalla paikkoja autoille. Vaikka tähän tapaan: