Tällä viikolla paljon asiaa. Planmecan koulutuskeskuksen kaava, hallintouudistuksen myötä syntyvien johtajien valintoja ja alkoholilain uudistuksesta. Koko lista liitteineen löytyy täältä.
1 V 15.2.2017, Eräiden vuoden 2016 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen, toimintakatteen alittaminen ja käyttötarkoituksen muuttaminen
2 V 15.2.2017, Vuonna 2016 käyttämättä jääneiden määrärahojen perusteella myönnettävät ylitysoikeudet vuoden 2017 talousarvioon
Työmarkkinatuen kuntaosuus ylittyi 5,4m€, HUS 10m€, VAKA 8,15m€, Kaupunginkirjast 1,7m€, tilakeskus alitti toimintakatteensa 6,5m€. Kaupunginmuseo investoi 155 euroa yli talousarvion.
– Pitkäaikaistyöttömyyden kasvun vuoksi
– Toimeentulotuen asiakastalouksien määrä on vuonna 2016 ollut noin alle prosentin suurempi kuin edellisvuonna.
– HUSin toiminnallinen ylitys oli käytännössä nyt esitettyä, yhteensä noin 10 miljoonan euron ylitysoikeutta huomattavasti suurempi.
– lasten määrä on ylittänyt talousarvion
– kaupunginkirjaston osalta kyse ulkopuolisesta rahoituksesta
– Tilakeskuksen tulos selittyy vuoden 2016 talousarvioneuvotteluiden purkkavirityksellä kun osaa sisäistä vuokrista alennettiin ja indeksikorotuksia ei tehty, jos seurasi noin 10 miljoonan euro vaje, jota on kurottu säästötoimenpitein 3,5m€.
– Kaupunginmuseon ylitys selittyy valtion rahoituksella
Tässä yhteydessä kaupunginhallitus kehoittanee varhaiskasvatusvirastoa raportoimaan lasten määrästä mahdollista ylitysoikeutta varten valtuustolle. Niitä kun on tupannut viime vuosina tulemaan aina enemmän kuin ennustettu.
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 V 15.2.2017, Kaarelan Kuninkaantammenkallion asemakaavan muuttaminen (nro 12313)
ok! 900 uutta asukasta Kuninkaantammeen. Korttelitehokkuus 1,15. 4-8 kerroksista. Päätökset yksimielisiä lautakunnissa.
2 V 15.2.2017, Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu asia: kaupunkisuunnittelulautakunnan 29.11.2016 (424 §) päätös Meri-Rastilan Lohiniemenrannan asemakaavan muuttaminen (nro 12399)
Eli ns. Case Planmeca. Rannalla on jo nyt Planmecan omistama 80-luvulla rakennettu saunarakennus. Ranta on ”katkennut” ja ”yksityistetty” siis jo vuosikymmeniä sitten.
Rannan suuntaisesti kulkee yleinen virkistysreitti. Se ei katkea. Siihen ei tule mitään muutoksia uudisrakennuksen vuoksi.
Uudisrakennuksen vuoksi rantaan rakennetaan noin 15 metriä leveä, ison omakotitalon kokoinen rakennus. Rantakaislikko säilyy. Tässä kohdalla rantaan ei käytännössä ole ollut pääsyä aiemminkaan. Saunarakennuksen jälkeen rannassa kulkee polku. Tämä säilyy ennallaan.
Uudisrakennuksen alle ei jää erityisiä luontoarvoja, se ei vähennä rannan virkistyskäyttöä, se voi lepakkoselvityksen mukaan jopa parantaa vesisiipan oloja kun rakennuksen ”lippa” tarjoaa sille otollisen sijainnin.
Rakennuksen haluaa rakentaa Helsinkiin sitoutunut lähes 1000 henkeä työllistävä yritys. Yrityksen ala, hammashoitoteknologia, kuuluu Helsingin strategiseksi kasvualaksi valittuun terveydenhoitoon (lääketeollisuus, tutkimus jne.). Mielestäni kaupungin voi tulla tämän verran vastaan. Vihreä ryhmä tullee hajoamaan äänestyksessä.
KAUPUNGINJOHTAJA
3 Esitys valtioneuvostolle kasvupalvelujen järjestämisvastuuta koskevaksi pääkaupunkiseudun erillisratkaisuksi
Hallituksen maakuntauudistuksessa ns. ”kasvupalvelut”, eli käytännössä työllisyys-, maahanmuuttaja-, elinkeinopalvelut yhdistettäisiin maakunnille. Nykyisin niitä hoitavat sekä kunnat että TE- toimistot ja ELY-keskukset. Ajatus sinällään kannattettavan suuntainen.
Pääkaupunkiseudulle kaupunginjohtajien neuvottelemana esitetään kuitenkin muusta maasta poikkeavaa ratkaisua, jossa kasvupalvelut hoitaisi maakunnan sijaan pääkaupunkiseudun kuntien ”kasvupalvelukuntayhtymä”. Ratkaisua perustellaan pääkaupunkiseudun ”erityislaatuisuudella”. ”Toimintaympäristönä se poikkeaa talouden dynamiikan, elinkeinorakenteen, ulkomaisten investointien ja maahanmuuttajien suuren määrän suhteen muusta Suomesta.”
4 Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kulttuurijohtajan viran täyttäminen
5 Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntajohtajan viran täyttäminen
6 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtajan viran täyttäminen
7 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan viran täyttäminen
8 Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan viran täyttäminen
9 Kaupunkiympäristön toimialan kaupungininsinöörin viran täyttäminen
10 Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtajan viran täyttäminen
Seuraava kerros johtajia hallintouudistuksessa. Yllättävin esitys on kulttuurijohtaja – pestiin esitetään nykyistä kirjastotoimenjohtajaa Tuula Haavistoa. Moni (ainakin itse) oletin että tähän esitettäisiin Stuba Nikulaa.
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI
1 Helsinki LED-hankkeen selvitys ledeihin siirtymisen aikataulusta sekä kustannusvertailun päivitys
Tässä on valtuustostrategiasta ponnistanut hanke, jonka kyllä kaduilla huomaa. Vaikka saneeraus tehdäänkin edullisimman vaihtoehdon mukaisesti – enemmänkin voisi satsata, on muutos kuitenkin ihan merkittävä.
”Helsingin kaduilla ja puistoissa on yhteensä noin 86 400 valaisinta (vuoden 2014 selvityksessä noin 84 400), joista on suurpainenatriumvalaisimia 71 % (69,3 % vuonna 2014), monimetallivalaisimia 13 % (10,9 % vuonna 2014), elohopeavalaisimia 7 % (16,4 % vuonna 2014), LED-valaisimia 6 % (1,1 % vuonna 2014) ja muita valaisimia 3 % (2,3 % vuonna 2014). Ulkovalaistuksen vuotuinen sähkönkulutus on noin 47,5 GWh (noin 3 % kaupungin oman toiminnan energian kokonaiskulutuksesta) ja energiakustannus noin 4,1 milj. euroa vuodessa.
Keskimääräinen valaisinkohtainen sähkönkulutus on laskenut vuosina 1997–2015 noin 39 %, ja kaupungin koko ulkovalaistusverkon sähkönkulutus noin 26 %. Kaupungin ulkovalaisimista yli 60 % on rakennettu tai saneerattu vuoden 2000 jälkeen. Toimenpiteiden seurauksena kaupungin ulkovalaistus on melko hyväkuntoista ja energiatehokasta.”
Seuraavan kerran hankkeesta on tarkoitus raportoida kaupunginhallitukselle vasta 2020. Toivon mukaan tuolloin LED-tekniikka on halventunut niin paljon että myös suurpainenatrium-lamppujen laajamittainen korvaaminen LEDeillä muuttuu kannattavaksi.
Vuosina 2015 – 2016 on saneerattu noin 3 650 elohopeavalaisinta 95-prosenttisesti LED-valaisimiksi. Valaisimia on Helsinki LED-hankkeen saneerausohjelman mukaisesti saneerattava vielä 6 350 kpl.
2 Laajasalon uuden ostoskeskuksen liityntäpysäköintipaikkojen käyttöoikeutta koskevan sopimuksen hyväksyminen
Käyttöoikeus 50 liityntäparkkipaikkaan Laajasalon tulevalta ostarilta hintaan 1,66 miljoonaa euroa, 33240 euroa kappale. Pidän tätä varsin järjettömänä. Käytännössähän tässä siis subventoidaan 50 yksityisautoilijan pysäköintiä. Sen sijaan että maksaisivat pysäköintipalvelusta itse. Vaikea ymmärtää tätä yhtälöä. Jostain syystä julkisen liikenteen käyttäjienkin parissa yksityisautoilijaa siis pitää tukea vielä enemmän?
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI
1 Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle alkoholilain kokonaisuudistusta koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta
Helsingin lausuntopohja on tiukahko ja keskittyy alkoholin terveyshaittoihin.
Niitä vähättelemättä mielestäni Helsingin tulisi lausunnossaan ottaa kuitenkin selvemmin kantaa moniin alkoholilain erityisesti ravintoloita, festivaaleja ja tapahtumia koskeviin kummallisuuksiin. Esim. yleisöön tarjoilu, miksei asiakas saa itse kantaa annosta lyhyttäkään matkaa erilliselle anniskelualueelle jne. Nämä muutokset eivät vaikuta alkoholin kokonaiskulutukseen mitenkään, mutta mahdollistaisivat järkevämmän alkoholikulttuurin.