Huomasin eilen kansainvälisen energiajärjestö IEA:n tiedotteen, joka kertoi SUV-autojen ”haastavan” henkilöautojen päästövähennykset.

IEA:n mukaan tavallisten henkilöautojen päästöt ja kulutus ovat laskeneet viime vuosikymmenellä – energiatehokkuus on parantunut ja lähitulevaisuudessa yleistyvät sähköautot vähentävät päästöjä entisestäänkin.

Vuosien 2010 ja 2018 välillä henkilöautoliikenteen öljyn kulutus kuitenkin lisääntyi noin 3,3 miljoonalla barrelilla per päivä. Tämä johtuu SUVien – kaupunkimaasturien – määrän kasvusta. 2010 niitä oli liikenteessä 35 miljoonaa, nyt 200 miljoona ja ne ovat keskimäärin neljänneksen painavampia kuin tavalliset henkliöautot ja siksi ne kuluttavat enemmän polttoainetta.

Vuosien 2010 ja 2018 välillä SUV:t olivatkin toiseksi suurin syy ilmastopääästöjen kasvuun. Vain energiateollisuus oli suurempi. Mm. Raskas teollisuus, lentomatkailu ja laivat jäivät kauas taakse.

Change in global CO2 emissions by energy sector, 2010-2018, IEA, Paris

Jos SUVien lukumäärän kasvu jatkuu nykyistä tahtia, ne lisäävät globaalia kulutusta kahdella miljoonalla barrelilla per päivä vuoteen 2040 mennessä. Tämä kumoaa 150 miljoonan sähköauton päästövähennykset. En edes halua tietää kuinka monta kertaa tämä on koko Suomen päästövähennystavoite.

Tiedote pysäytti. Minä ymmärrän että autoja tarvitaan tulevaisuudessakin. Ja ymmärrän että kaikki eivät voi hankkia huomenna sähköautoa. Mutta tieto että SUV, joka on ylipäätään ajoneuvoluokkanakin turhake, on yksin vastuussa päästöjen merkittävästä kasvusta sai minut aivan raivoihini. SUV:n omistamiselle kun on äärimmäisen harvoin mitään muuta syytä kuin turhamaisuus. Minun on vaikea uskoa että 2010-luvulla syntyi jokin uusi liikkumisen tarve jota ei mitenkään voinut tavanomaisella henkilöautolla tyydyttää.

Tieto saa epätoivoiseksi. Jos tämä on ihmiskunnan kollektiivinen valinta, niin sitten on kyllä turha edes yrittää mitään. Kaikki paskax ja palamaan. Voisin ostaa itsekin yhden SUVn ihan vaan tyhjäkäynnille kadunvarteen. Parempi rysäyttää kerralla kunnolla seinään.

Hetken kuluttua ajattelin kuitenkin että ehkäpä tätä pitäisi ajatella optimistisesti, tilaisuutena muutokseen.

Usein ilmastonmuutoksen torjunta tuntuu mahdottomalta. Se vaatii uhrauksia joihin emme ole valmiita. Haluamme lentää, haluamme syödä lihaa ja juustoa. Ja mistä päästä edes voisi aloittaa?

Mutta tässä. Tässä meillä olisi kulutusta lisäävä turhake, joita ilman pärjäsimme varsin mainiosti vielä 10 vuotta sitten. Kohde on siis sekä hyödytön että mittakaavaltaan merkityksellinen.
Tämän pitäisi olla oikeastaan helppoa jos olemme tosissamme: meidän pitää poistaa katumaasturit liikenteestä tai tehdä niiden omistamisesta niin naurettavan kallista että vain harva sellaisen haluaa. Tämä voi olla merkittävämpää liikenteen ilmastopäästöjen kannalta merkittävämpää kuin sähköautojen yleistyminen – jota toivon tietenkin myös.

Eli laajemmin, liikenteessä on mahdollista toteuttaa todella merkittäviä päästövähennyksiä ilman että kenenkään tarvitsee vähentää autoilua tai ostaa edes sähköautoa. Pitää vain laskea autojen keskipainoa. Tämän ei pitäisi olla mahdotonta kenellekään tai edustaa ”vihreää autovihaa”.

Siksipä ehdotan, että meidän tulee säätää erillinen, voimakkaasti nouseva ilmastopäästövero yli 1000kg painoisille polttomoottoria voimanlähteenään käyttäville henkilöautoille. Veron tulee olla niin merkittävä että uusien autojen keskipaino kääntyy selvään laskuun ja SUVien myynti lähes lakkaa. Verosta täysin vapaita ovat siis vain kaikkein pienimmät henkilöautot ja sähköautot – jos on pakko olla SUV, niin osta sitten sähköinen.

Ei tarvita teknologisia läpimurtoja, latauspisteinvestointeja, ei harvinaisia maametalleja Kongosta. Ei tarvita mitään muuta kuin autokannan kehityksen suunnan kääntäminen kohti pienempiä autoja. Keskikokoon, joka oli yleinen vain 10 vuotta sitten. Oliko silloin kamalaa?

Ihmiskunta, saa suorittaa.