Helsingissä on jo pitkään yritetty saada aikaiseksi kunnollista kävelykeskustaa. (Olen itsekin kirjoittanut aiheesta useasti.) Onko ydinkeskusta kuitenkaan ainoa paikka, johon kävely- tai pihakatu sopisi?
Alppiharjun osa-alue Harju on Suomen tiheimmin asuttu alue: Harjussa asuu 7335 asukasta, asukastiheys on yli 26 000 asukasta per km2! Harjun päällä kulkee Vaasankatu, kaupungin ”eloisin” baarikatu. Vaasankadulla ei käytännössä ole läpiajoliikennettä – sitä pitkin ei pääse kätevästi juuri minnekkään. Helsinginkatu ja Aleksis Kiven katu hoitavat liikennevirrat.
Miksei Vaasankadusta tehtäisi kävely- tai pihakatua Flemarilta Sörnäisen Metroasemalle? Jotenkin paikka tuntuisi luontevalta. Vastaavat kadut esim. Berliinissä ovat mielestäni viihtyisiä. Eikä Vaasankadusta välttämättä tarvitse tehdä kävelykatua – pihakatu riittäisi vallan mainiosti. Tuntuu usein siltä, että kävelykatu-sana saa osan kunnallispoliitikoista vastustamaan mitä tahansa aloitetta. Pihakatu lienee terminä neutraalimpi ja vaikutukset ovat parhaassa tapauksessa pitkälti samanlaiset.
Vaasankadulla on tuolla välillä tällä hetkellä ilmakuvasta päätellen noin 90-100 asukaspysäköintipaikkaa. Eli parkkipaikkoja 1,36%:lle alueen asukkaista. Pysäköinnin vähentämisestä nousee kuitenkin useimmiten paha poru. Olisiko näille paikoille mahdollista löytää mitään korvaavaa ratkaisua?
On. Viistopysäköinti.
Viistopysäköintiä on käytetty Helsingissä lähinnä lisäämään parkkipaikkoja jo ennestään alueilla, joissa tilasta on puute. Pahin esimerkki on ehkä Museokatu, joka voisi olla viihtyisä bulevardi leveillä jalkakäytävillä, pyöräkaistoilla ja terasseilla, mutta nykyisin sen leveydestä käytetään noin kahdeksan metriä autojen säilömiseen.
Viistopysäköinnillä on kuitenkin myös hyviä puolia: Jos pysäköintikulma on 90, mahtuu samalle kadunpätkälle kaksinkertainen määrä autoja. Lisäksi viistopysäköinnissä ei synny niin helposti ”hukkapaikkoja”, joita tavallisessa kadunvarsipysäköinnissä syntyy varsin helposti kun ihmiset eivät yllättäen orjallisesti noudata ruutuja ja autotkin ovat harvoin täsmälleen saman pituisia.
Miten pysäköintipaikkoja sitten saataisiin Harjuun lisää? Kustaankatu ja Harjukatu eivät ole varsinaisia läpiajokatuja. Jos ne muutettaisiin yksisuuntaisiksi ja niiden pysäköinti viistopysäköinniksi toisella puolella katua, voitaisiin saada alueelle arviolta 55 paikkaa lisää. (Helikopterikuvasta laskien ko. kaduilla on tällä hetkellä noin 110 asukaspysäköintipaikkaa.) Viistopysäköimällä molemmat puolet uusia paikkoja saattaisi syntyä jopa enemmän kuin mitä Vaasankadun pysäköinnin poistamisesta häviäisi, mutta todennäköisesti sivukaduista tulisi tällöin liian kapeita ja vaarallisia.
Pysäköintipaikkojen menetys olisi siis vain noin 35-45 paikkaa, eli noin 0,5% alueen asukkaista menettäisi paikan, mutta 100% asukkaista saisi kävelykadun. Lähistöltä löytyy kuitenkin jopa täysin ilmaisiakin pysäköintipaikkoja, jotka ovat muualla kantakaupungissa harvinaisuus. Kaavoittamalla Harju- ja Kustaankadut pihakaduiksi, myös turha läpiajoliikenne estyisi ja koko alue rauhoittuisi liikenteellisesti.
Iänikuisen ”ilman keskustatunnelia kävelykeskustaa ei voi laajentaa” jankkauksen sijaan kantakaupungissa voitaisiin tutkia myös muita mahdollisuuksia edistää kaupunkimaista elämää.
Asun Kustaankadulla, ja olen täysin samaa mieltä asiasta. Tuollainen muutos tekisi todella hyvää tälle alueelle. Uskoisin, että kävelykatu houkuttelisi myös toisentyyppisiä yrittäjiä alueelle seksi- ja ”hieronta”paikkojen sijaan. Tällä ehdotuksella on todella paljon pontentiaalia alueen kehittämisen hyväksi.
Asuin Vaasankadulla useamman vuoden. Yksi ongelma on se että hyvin varjoinen (kapea, itä-länsi suunta), Robassa on vähän sama pulma. Ihan helpolla siitä ei saa viihtyisää kävelyaluetta, vaatisi jotain radikaalimpaa kun kävelykatu. Semmoinen tulee kyllä mieleen että Kalliossa ei katettua talviviihtyisää tilaa juuri ole, mitä jos sen kattaisi?
Uudempaa Kuala Lumpurin mallia, Petaling Street Green Dragon: http://cdn.wn.com/pd/b7/4c/55fae51a8172681600296f4ca339_grande.jpg
Halifax, Kanada: http://www.bricktie.net/index.php?_p_=22
Ja tietenkin yltiöpäisin kate löytyy Vegasista, Freemont Street, http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/2a/be/97/freemont-street-light.jpg :)
Aikamoista visiointia Teemu… Veikkaanpa että Museovirastossa ei ”ehkä” digailtaisi ihan kympillä. Toi Halifax on muuten Yorkshiressa. Enemmän noista tulee kauppakeskusfiilis, joista tietysti komein Milanon Galleria Vittorio Emanuele II
http://www.flickr.com/search/?q=Galleria%20Vittorio%20Emanuele%20II&w=all
Jos jonkun kadun voisi kattaa, niin se olisi mielestäni Aleksanterinkatu. Tulis muuten pirun komee.
Vaikka kadun ilmansuunta ei ehkä olisikaan otollisin, olisi se mielestäni silti parempi kävelykatuna kuin nykytilassaan.
Itsekin vanhana Vaasankatulaisena tykkään ideasta. Tosin täytyy samaan hengenvetoon todeta, että nykytila on valtava parannus siihen, mitä katu oli 90-luvulla. Ne puuta ja kunnolla erotetut jalkakäytävät tekevät siitä paljon miellyttävämmän.
KÄytännössähän muuten kävleykaduksi muuttaminen tarkottaisi ennen kaikkea suurempia terasseja. Yksi parkkipaikka vastaa kahdeksaa terassipaikkaa!
Vaasankadun terassit ovat hyviä ilta-auringossa, ja tuppaavat olemaan aurinkoisina päivinä aika täysiä. Tästä voi sitten asukkaatkin tietysti olla kahta mieltä. Itsenäi eivät terassit siellä asuessa häirinneet, baarien sulkemisen jälkeen kadulle hoilottamaan jääjät toisinaan.
Kattamaan en lähtisi, enkä myöskään savustamaan thaikkuja pois. Vaasankadun erityisluonteeseen kuuluu se, kuinka siinä on vanhoja kioskeja, trendipaikkoja, seksiliikkeitä ja räkälöitä sikin sokin. ENkä koskaan, mihinkään aikaan vuorokaudesta, ole voinut kävellä sitä päästä päähän ilman että joku tulee kävellen vastaan. Helsingin elävin katu. Tästä kannattaa pitää kiinni uudistuksissakin.
ps. Hesarin uudistus on todennäköisesti nytkähtämässä liikkeelle, kun sekä kiskojen uudistusta että pyöräkaistoja suunnitellaan. Siinä yhteydessä autopaikkoja luultavasti lähtee jonkin verran, mikä valitettavasti tekee niiden vähentämisen naapurikadulta sitten taas haastavammaksi.
yvin
Harjun pohjoisreuna on myös aivan pirun jyrkkä. En itse viitsisi parkkeerata siihen kadun suuntaisestikaan, saati viistoon. Mutta A.Kiven itäpää on leveä ja melko tyhjä. Sinne sopisi hyvin viistoparkkia (tai poikittaista) useamman korttelin matkalle.
@Otso: Joo, toi jyrkkyys on kyllä ongelma. Mutta ehkä 45 tai 60 -asteen parkki toimisi.
Mulla oli tarkoituksena kirjoittaa viistoparkista noin niko yleisemminkin. Ehkä kirjoitankin. Esim. Töölössä kannattaisi mielestäni yrittää saada autoja sivukaduille viistoparkkiin ja sitten poistaa pysäköintipaikkoja esim. Museokadulta.
Parkkipaikkojen poistamisesta syntyy aina hirveä sota. Ehkä miellyttävämpää kaupunkiympäristöä voisi edistää paremmin ”pysäköintineutraalilla” viistoparkkeerauksella. Ehtona vaan se, että kadunvarsipysäköinnin määrää ei lisätä, vaan se joko pysyisi samana tai vähenisi.
Seisotin aikoinaan autoa useinkin Kustaankadulla siinä rinteessä, ei se ole mikään ongelma. Joo nykytilanne on parannus, mutta kyllä minusta edes joku Arkadiaviritys olisi edistystä, katetta mietin lähinnä siihen itäpäähän joka on vielä varjoisampi.
Ei niitä autopaikkoja tarvitsee poistaa, korkeintaan rajoittaa vähän liikennettä esimerkiksi sulkemalla jonkun risteyksen tai jotain vastaavaa. Fillarilla sen kadun keskellä on ihan kiva polkea kun autoja ei ole kovin paljon.
Ne baarit ei ole niinkään ongelma, mutta sulkemisajan(kin) jälkeinen häröily on. Ei minulla ole mitään oluen juontia vastaan, mutta joku järki siinäkin, esimerkiksi niin että pysyy housut jalassa ja jalat alla. Tai ettei huudeta äitiä tuntitolkulla jos äiti ei ole kuuloetäisyydellä.
Suosisin sen tyyppistä järjestelyä että anniskelulupia, ja miksei niitä pornopaikkojakin, rajoitettaisiin katukohtaisesti. Siis joku maksimimäärä. Se nyt vaan menee yli kun joka ikinen liikehuoneisto on jompi kumpi.
Pohtimisen arvoinen ehdotus. Kävelykatua puoltavat edelleen alueen sujuvat joukkoliikenneyhteydet sekä Aleksis Kiven koulu.
110 tai 55 asukaspysököintipaikkaa on mitätön menetys elinympäristön parantumisesta. Asukaspysäköintitunnus on mielestäni eräs Helsingin kaupungin huonoinpia keksintöjä. Sen ostaneet mieltävät olevansa jotenkin asiakkaita kaupungin suhteen, vaikkapa lumenluonnin ja pysäköintitilan riittävyyden suhteen.
Ajateltaessa asiaa toisin päin, havaitsemme auton nauttivan hämmästyttävää statusta kaupunkilaisen irtaimistosta. Auto on ainoa esine, jonka jättämistä eli parkkeeraamista julkiselle paikalle ei pidetä hylkäämisenä tai paheksuta. Asukaspysäköintitunnus maksaa vain 100€/A, joka on naurettava hinta oikeudesta käyttää noin 15m2 tilaa kantakaupungissa. Taloyhtiöt sentään tuntevat paremmin maapohjansa arvon ja niinpä pihoilla pysäköinti on kalliimpaa.
Kaupungeissa niukkuutta esiintyy tilasta ja katutilan jakaminen autoilun ja muun käytön välillä on kirotun hankalaa. Autoilijoilla on vuosikymmenien aikana muodostuneita nautintoja, joihin kajoaminen aiheuttaa välittömän itkun. Tyypillinen järkeily autoilijoiden keskuudessa on suunnilleen: ”autoilla saapuu maksavia asikkaita ja heille pitää järjestää pysäköintipaikat”. Toisaalta autoilu on viheliäisen kallista eli näillä autoilevilla asikkailla on pelkästään auton ylläpidon takia vähemmän rahaa käytettävissä muuhun kulutukseen.
Helsingissä huomattavasti enemmän katukilometrejä, joilla ei saa kävellä, kuin sellaisia, joilla ei saisi ajaa autolla. Edellisiä ovat vaikkapa moottoritiet.
Vaasis kävelybulevardiksi!
Hohoooo!!!! Pyöräilynatsit ja muut viherpipertäjät täälä vaan suunnittelee loistavaa Vaasankatua uusiksi. Vaasankatuhan on ihan loistava nykyisessään muodossaan. Jalkakäytävät ovat ylileveät, baareja on paljon ja on sinne yksi kiva thaiRAVINTOLAkin niiden kaikkien hieromalaitoksien väliin eksynyt.
Toi 0,5% alueen asukkaista menettäisi parkkipaikkansa on aika laskelmoitua propagandaa, suurimmalla osalla kyseisen alueen asukkaista ei ole autoa, joten laskekaahan mikä osuus toi 35-45 autoa on alueen autoista!!!! Tuolla alueella ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä parkkipaikkaa. Kaiken tämän lisäksi Vaasankadulla autoilun määrä on aika pieni, jonka lisäksi kyseisellä kadulla on ajokielto öisin. Kyllä Kivekäs sielä mahtuu pyöräilemään.
Ja muista Otso, että Vaasankadun nopeusrajoitus on 30Km/h, sen ylittää pyörällä aika helposti.
No en kai mä laskelmoimatonta propagandaa suolla?
Se 0,5% kertoo kyllä sen että suurin osa alueen asukkaista muutoksesta hyötyisi. Varsin pienen vähemmistön etuoikeus katupysäköinti Vaasankadulla on.
http://www.woehr.de/index_en.php
Aivan naurettavaa touhua… myyn oman asuntoni tämän takia samantien kun 2 vuotta on tullut täyteen… kiva että pilaatte asiat.