Mukulakivi on kaunis pintamateriaali ja erityisesti historiallisesti arvokkaissa ympäristöissä se puoltaakin paikkaansa. Silti tapa, jolla sitä Helsingissä käytetään sapettaa kyllä pyöräilijää.
Hyvä esimerkki Unioninkadulta:
Tämä pyöräkaista on lähes käyttökelvoton. Tärinä itsessään tekee ajamisesta todella epämiellyttävää ja vähänkin kapearenkaisemmalla fillarilla tai kivien ollessa märkiä (onneksi Helsingissä ei sada koskaan) pyöräily tällaisella päällysteellä on jopa vaarallista.
Muita vastaavia paikkoja ovat mm. Caloniuksenkatu, Fredrikinkatu ja Kaisaniemenkatu, vaikka niissä ei (vielä) varsinaista pyöräkaistaa olekaan. Ainakin Unioninkadun pyöräkaista tulisi päällystää asfaltilla tai sitten sen kohdalla tulisi käyttää tasaiseksi hiottuja ja tiheämpään ladottuja katukiviä, jolloin haitat pyöräilylle vähenisivät.
Lisätääs vielä Museokadun itäpää, välillä Mechelininkatu- Runeberginkatu on osuus jossa ns. tyrät rytkyy fillarilla ajettaessa.
Ei tuo ole mukulakiveä. Sellaista ei taida Helsingistä enää löytyä kuin Sofiankadulta ja sieltä täältä asfaltin alta.
Ks. esim.
aiheet.domnik.net/ai-2008/10/mukulakivet-asfaltti
Mutta joo, eii tuo tavanomainenkaan kantikas katukivi varmasti mitään herkkua pyöräilijälle ole. Itse en juuri pyöräile, kun kaikki on kävelyetäisyydellä. Mutta jos joskus bussiin istahtaa, niin aika täryyttämistä se on 16:ssa, kun mennään pitkin Tehtaankatua. Yksi hyvä syy lisää korvata kantakaupungin bussilinjat raitiovaunuilla.
Ei ne mukalakivet ole hyvä pinta myöskään autoille tai korkokengille. Niiden käyttöön on ihan esteettiset ja perinnesyyt. Minusta niillä lyhyillä pätkillä mitä niitä on niiden kanssa nyt vaan pitää elää. Vähän sama juttu kuin että ratikkakiskot Unioninkadulle voisi olla ihan kätevät, mutta sitten tulee se visuaalinen puoli ajolankoineen.
Toisaalta, Penttilällä oli jossain vaiheessa ajatus että Unioninkatua pitäisi kohentaa ja pidentää vanhaan loistoonsa. Eli se alkaisi jo Hakaniemestä tai jopa Kalliosta. Tuon yhteydessä voisi tietenkin tehdä kaikennäköistä.
Ja Unioninkatu toimii kyllä Kallio – Kauppatori välillä ihan merkittävänä pyöräväylänä. Ei se nyt ihan ykkösprioriteetti ole, mutta luulisin että vähän tasaisempaakin kivetystä voisi käyttää ulkonäön pahasti kärsimättä. Ja Kaisaniemessä niille ei kyllä ole oikein mitään syytä. Ympäristökään ei ole Engelin piirtämää… Kuvitteellisesti bussit ajais siinä mutkassa niiden ansiosta hiljempaa, mutta käytännössä ne vain täristävät.
Kyllä se sporassakin jytkyttää kun mukulakivitystä mennään. Eikä kyllä ole herkkua korkokengilläkään kävellä mukulakivi katua – joten kaikki vain pois ja sileä asfaltti tilalle.
Spora kulkee kiskoilla eikä niiden alla ole mukulakiviä, eli jyskyntä kyllä johtuu ihan muusta kuin mukulakivistä.
Tuo on kyllä nupukiveä. Puhutaanpas asioista niiden oikeilla nimillä!
Nupukivikadut ovat olennainen osa Helsingin kaupunkikuvaa. Ei joka paikassa tarvitse pyöräillä ja onhan tuollakin pyöräkaistalla saatu häädettyä varmaan sata pysäköintipaikkaa.
Ei tarvitsekaan, mutta jos kehno kiveys on paljon käytetyllä reitillä, niin kyllä sitä voi harkita uudelleenkin. Lopputulos ei välttämättä ole epäesteettinen ja asfaltti ei ole ainoa vaihtoehto.
Martti Tulenheimo kirjoitti Kaupunkifillariblogiin mainion postauksen, jossa hän vertaa Unioninkatua Trondheimin vanhan kaupungin, joka on Unescon maailmanperintökohde, ratkaisuihin.
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2011/09/05/maailmanperintokohteen-kivilaattoja/